Hej.
Vissa på mitt bolag har rätt till förmånsbil. För att komplicera till det så har man
medgett att man kan ta ut dyrare bilar än policy m.hj. av ett nettolöneavdrag.
I dessa fall ska då förmånstagaren inte betala fullt förmånsvärde. (om jag förstått det rätt)
Problemet är att det finns en Excel snurra (företagets egna) som visar att förmånsbilen ska kosta mig totalt runt ~3799 SEK per månad i “total nettokostnad” (då förmånsvärdet går ner på grund av nettolöneavdraget).
Excelen visar på netto förmånsvärde (efter nettolöneavdraget) på 1835 SEK.
(1835 + 1964 = 3799 SEK som Excelen då visar som total nettolönekostnad)
Dock har jag funnit att det verkar “kosta mer” i verkligheten.
Såhär är det inlagt idag i Visma på min lönespecifikation
1101 Månadslön 54000 SEK
2101 Bilförmån (5369 SEK) // parantes
21001 Bilförmån avdrag (1700 SEK) // parantes
13051 Betalt för bilförmån -1969 // utan parantes
Så verkar man använda andra sätt/koder.
Är det något som påverkar?
Fel inlagt på min ekonomiavdelning?
Känns krångligt för att “förstå” och granska.
Och som en felkälla om det inte läggs in rätt.
Ekonomiavdelningen/löneavdelningen menar på “att det är rätt koder”.
Men jag hänger inte med på summorna.
Får ungefär ut lön utbetalt på 35300 SEK med lön på 54000 SEK.
(är ej med i kyrkan och skattetabell 30)
Om jag inte hade haft bil så borde jag fått ut runt ~40800 SEK.
Så bilen kostar ju mig mer än 3799 SEK i “total nettolönekostnad” som Excelen säger. Om bilen skulle kosta mig 3799 SEK så skulle jag ju få ut runt ~37000 SEK.
Så är ju 1700 SEK mer bilen kostar i månaden än Excelen säger.
á 1700kr för att du har bilen, dvs standardavdraget. (brutto eller netto? Borde nog vara ett bruttoavdrag då ditt förmånsvärde inte räknas ner lägre av det)
á 1964kr för att bilen överstiger gränsvärdet
Sedan förmånsbeskattas du á (5369-1964)/2=1702,5
Totalt: 5366,5
Min tanke är att de inte tagit bort srandard avdraget á 1700kr utan bara lagt till det justerade avdraget á 1964kr på toppen av det vanliga. Så ställ frågan till lönekontoret om de drar av dubbelt eller om räknesnurran är missvisande.
Tack för svar.
Kompletterar med lite mer uppgifter.
Vi har “TCO” upp till 10000 SEK där vi bara får förmånsvärdet.
Vi kan ta ut bilar med “TCO” på över 10tkr, upp till max 12tkr, men då ska vi få det som kompletterande nettolöneavdrag på “toppen”.
Ovan är enligt vår gällande policy 100%.
Denna bil kostar enligt gällande TCO 11964 SEK (dvs. 11964 - 10000 SEK = 1964 SEK).
Så Nettolöneavdraget ska vara 1964 SEK.
Sedan ska förmånsvärdet som är 5634 SEK enligt SKV justeras “ner” eftersom jag har ett nettolöneavdrag (enligt Excel snurran; är detta fel? Är det inte så det funkar?)
Så bilen ska enligt bolagets snurra kosta mig 3799 SEK i månaden. Totalt.
1964 SEK som Nettolöneavdrag.
Och sedan ((5634-1964)/2) som förmånsvärde = 1835 SEK som förmånsvärde
Kostnad: 1964 + 1835 = 3799 SEK enligt Excel
Är det den som gjort Excel som har fel för sig hur nettolöneavdraget/förmånsvärde funkar?
det ser uppenbart ut att din AG använder felaktiga lönearter - om Vismas info är korrekt. Det är bara att kontakta själv Visma så att de ‘läxar’ upp din AG.
Om det händer i det här fallet skulle jag ge dig råden att även någrant kolla igenaom alla dina lönearter. Premier, bonus m.m. finns det ett 30 tal olika arter för och jag har också erfarenheten att om dessa inte är korrekta kan det påverka pensionen etc.
DU kan också med en kollega dubbelkolla om samma diffen finns där - och om de använder samma koder. Hos min AG var det blandat för olika anställda.