Hjälp med collectum - tjänstepension

Hej! Hjälp en nybörjare!
Får insatt tjänstepension till collectum. Vad ska jag välja för att följa Jans ”köp hela höstacken” princip? Har lyssnat på poddarna att man ska ha globala indexfonder men förstår ändå inte vad jag ska välja. Valen jag har är:

Steg 1: Traditionell försäkring
Alecta
AMF
Folksam
SEB
Skandia

Steg2:
Ett bolag med 50% eller två med 25%
Alecta (trad)
AMF(trad)
Folksam(trad)
SEB(trad)
Skandia(trad)
Futur Pension(fond)
Handelsbanken Liv(fond)
Movestic(fond)
SPP(fond)
Swedbank försäkring(fond)

50% måste du ha i en traditionell försäkring. Då tycker jag Alecta är bäst! Den har störst andel aktier och är billigast.

Den andra valbara delen skulle jag placera i en fondförsäkring. Jag själv har Swedbank och är nöjd men jag tycker även att SPP är ett riktigt bra val. Då hamnar du i deras entrélösning automatiskt och den är väldigt bra. Består av en globalfond och en Sverigefond. Sedan justerar den risken automatiskt när du blir äldre, ungefär som AP/-Såfa i PPM gör.

3 gillningar

Om du vill ha allt i en Global index fond, flytta till Fond. Välj sedan en global fond hos det bolaget. Troligen får du något liknande en indexfond som förval / entre.
Beroende på vilken ITP lösning du har är det inte säkert du ser allt hos collectum. Kolla på minpension.se och logga sedan in på respektive bolag för att se vad du har fn.

1 gillning

Alecta + SPP här.

Har plockat ut fonder hos SPP och fått en lösning som en slags global indexfond där jag tycker det blir större riskspridning geografiskt än deras entrélösning till ett billigare pris.

Mitt val hos SPP (via collectum)
50% SPP Aktiefond USA
20% SPP Aktiefond Europa
10% SPP Aktiefond Sverige
10% SPP Aktiefond Japan
10% SPP Emerging Markets SRI

Förvaltningsavgift 0,11%

(Entrelösningen har SPP aktiefond global 70% och 30% SPP Aktiefond Sverige med avgift 0,13% innan den börjar viktas ned)

2 gillningar

Småspararguiden har lista på vad man ska ha i kollevtivavtalade tjänstepensioner.

3 gillningar

Deras bok är bra och informativ “Mer pengar för pengarna” lånas så klart på biblioteket. :slight_smile:

1 gillning