Hjälp med Excel, antal arbetade minuter i programmet

Hej Forumet!

Har beställt saker till min arbetsplats via ett Excel program, kopierat och klistrat in från en hemsida till Excel blad. Skyddsombudet påtalade mig att jag bör gå till min chef och begära extra ersättning, för det inte står angivet i mitt uppdrag att jag ska göra detta.

Finns det någon möjlighet att få ut statistik på antal minuter jag har arbetat med Excel-bladet?

1. är det en seriös fråga?
  2. beror på om filen sparar data och tidsstämplar, men det kan ta längre tid att reda ut än vad du lagt på arbetet
  3. kan du inte bara estimera tiden? Vad kan du ha lagt? 10 minuter?
  4. kan du inte bara glömma detta? Känns inte värt det
4 gillningar

Kolla under “Arkiv → Info → Versionshistorik”. Speciellt om dokumentet liggerpå Onedrive så bör det kunna finnas något där. Annars håller jag med, uppskatta tiden och rapportera det med rätt kod i din tidrapport.

2 gillningar

Nybörjarmisstag… har inte fått direkt tilldelats uppdraget av min chef, så har tagit detta mer som inaitiv från min egen del, för skapa struktur för mig och kollegorna-

Saken gjort detta slattvis under min arbetstiden och utanför min arbetstid och gjort detta ensamt utan tidigare erfarenhet.

Alternativ lägger in detta som extra tid med slump val tid i vårt personalsystem

Haha

Tack hittade tidstämplarna i Excel, tänker att jag räknar ihop informationen och sätter en estimerad tid.

Är du anställd med månadslön? I så fall anses du nog bara ha gjort ditt jobb helt enkelt. Jag hade i alla fall inte ens tänkt tanken att be om extra betalt. Tid jag arbetar utanför kontorstid lägger jag på flexkontot.

Om du är konsult så kanske det är noggrannare med rapporteringen.

1 gillning

Saken jobbar som lärare inom kommunalsektor, står inte våra arbetsskrivningar att jag ska göra det och har också förtroendetid som jag styr själv, vad jag ska lägga fokus på, för att stärka mig i yrket,

Aha. Då börjar det bli lite kinkigare, det förstår jag. Antar att det normala är att vägra göra uppgiften?

1 gillning

Utan att vara insatt i din situation verkar ju detta jättekonstigt. Man gör ju massor av saker på de flesta arbetsplatser som inte finns i någon arbetsbeskrivning, om man ens har en komplett och uppdaterad sådan. Man gör det som behöver göras, tar egna initiativ etc. Man får ju betalt per timme/månad etc. så exakt vad man gör kan väl kvitta så länge man löser sin huvuduppgift?

Skyddsombudet? Har du farit illa av arbetsuppgiften?

Så tänkte jag också först. Men lärare brukar inte ha så mycket hål i schemat att de kan ta på sig fler uppgifter.

1 gillning

Tyvärr så löser jag inte min huvuduppgift om att undervisa för mina elever. ifall jag gör annat uppdrag än att undervisa. Resultatet nu när jag har beställt varor till enheten, så drabbar det elevernas undervisning. Exempelvis kan det har varit jag inte kunnat förberedda mig inför kommande lektioner. Förberedelse kan exempelvis läsa på ämnet, så man känner sig trygg i ämnet, som eleverna ska ta del av.

1 gillning

Jag fattar inte? Du har gjort uppgifter som din chef inte bett dig om, på arbetstid? Och vill nu ha extra betalt?

Ska du inte ha mindre betalt för att du inte utfört din ordinarie uppgift?

Med risk för att jag missuppfattat så låter det helt skrattretande att ett skyddsombud anser att du ska ha extra betalt. Vad har ens det med skyddsombudet att göra?

2 gillningar

Lås tråden @moderatorer

1 gillning