Hjälp med månadskostnader, tankevurpa?

Att minska utgifterna är bra, men att öka inkomsterna är bättre.

Tittar man på ekonomidiskussioner i medierna, forum och andra ställen så handlar väldigt mycket om hur man kan minska utgifterna. Säga upp streamingtjänster, köpa på rea, etc. Och väldigt lite handlar om hur man kan öka inkomsterna.

Samtidigt så är uppsidan med att öka inkomsterna väldigt stor, det finns ingen gräns för hur mycket pengar du kan tjäna. Men när det gäller att minska utgifterna så finns det många saker som faktiskt gör ont.

Ett mycket enkelt sätt att öka inkomsterna är att söka nytt jobb. Det brukar kunna ge 5-10% ökning av disponibel inkomst. Trivs du på ditt nuvarande jobb? Skit i det! Byt ändå. Du kanske kommer att trivas ännu bättre på ditt nya jobb. Och om det nya jobbet suger? Sök nytt jobb igen.

Här är några förslag på hur man kan minska utgifterna och samtidigt göra livet bättre.

• Säg upp alla video-streamingtjänster. Gillar du att titta på dem? Ännu större skäl att säga upp dem. Den stora vinsten är tiden du sparar. Använd den till att träna, bygga ett företag eller öka inkomsterna.
  • Sluta dricka alkohol. Om du undrar varför, lyssna på Huberman. Det finns inget bra med alkohol som du inte kan få på andra sätt. Alkohol på krogen är dessutom dyrt.
    Det finns en massa kultur kring alkohol men att dricka alkohol är inte på något sätt en “prestation” eller “manligt”. Det är ju bara att öppna truten och hälla in. Det är faktiskt mycket svårare att inte dricka alkohol. Öl är dessutom estrogent. Unna dig något annat istället. Oxfilé, färska bär.
  • Säg upp alla nyhetstidningar och gå inte in på deras hemsidor. Nyheter är inte “allmänbildning” utan snarare propaganda och nöje. Det räcker med ett nyhetssvep då och då för att inte vara helt off. Du kan gott och väl vara lyckligt ovetande om allt som händer i världen, du kan ändå inte påverka det. Du sparar tid, pengar och mående. Jag själv följer nyheter framförallt genom X, och det gör att jag ser hur nyhetsprogrammen och tidningarna ligger 1-2 dagar efter i rapporteringen plus att man får en mycket bredare bild men även det borde jag sluta med. Det kostar tid och ger ingenting egentligen förutom en känsla av att jag har koll.
  • Röker du? Om inte, börja (Okej, skämt, gör tvärtom). Vape? Fråga dig vad det gör med din självbild. Är du en man som suger på en elektrisk pinne? Trodde väl inte det. Snus? Är det du eller nikotinet som är chef över tillvaron?
  • Skippa all restaurangmat som du inte på riktigt njuter av. Det mesta på restauranger är mediokert skräp. Det är billigare att käka oxfile hemma än på McDonalds. Är du inte hemma? Gå in på en matbutik och köp ett paket kvarg, en proteinbar och en frukt, en påse nötter eller bara fasta. Bara för att du är hungrig så behöver du inte gå och köpa något halvslaskigt för 120 kr.
  • Ät enkelt - kött, ägg, grönsaker och inte en massa tillbehör. Sparar matlagningtid och pengar och du får inte i dig en massa ultraprocessat skit.

Här är ett undantag som bara sparar pengar, men det är ett bra undantag eftersom det kan spara mycket pengar.

• Kör en liten bil som räcker för vardagsbehoven, men se till att den har dragkrok och att du har ett takräcke. Behöver du lasta mycket? Gör dig omaket att hänga på en släpvagn, bakbox eller takbox. Det är tillbehör som inte är gratis men som håller i 10+ år och är extremt mycket billigare än att äga en större bil.
2 gillningar

@pelpet Du skrev mycket bra, men kunde du inte lika gärna ha använt tomten som källa istället för Huberman? Ungefär samma trovärdighet.

nja. Ett riktigt gott rött vin som måltidsdryck till en perfekt köttbit tycker jag är svårt att ersätta. Öl är lättare att hitta acceptabla alkofria och sprit behöver jag inte alls.

Jag har aldrig varit någon storkonsument men större delen av mitt vuxna liv har jag druckit vin till maten 1-3 ggr i veckan (1-2 glas, inte mer) och ibland nån öl. Väldigt sällan sprit.

Jag höll upp med alkoholen helt i nån månad eftersom jag inte ville blanda det med ett smärtstillande som jag fick utskrivet för en klämd nerv i axeln som jag ådrog mig då jag sa till min 40+ kropp att träna som en tjugoåring.
Sen fortsatte jag att köra alkoholfritt av bara farten. Största uppsidan är att jag helt utan annan ansträngning gick ned ett par kilo i vikt och magrutorna började titta fram igen. En annan bonus är att jag kan vara uppe ganska sent, gå på en parmiddag eller liknande, köra bil hem och vara pigg och träningsdagen tidigt morgonen därpå. Med några glas vin i kroppen blev jag aldrig bakfull men sömnkvaliteten påverkas helt klart. Nu har jag inte druckit en droppe på snart ett år. Lite sugen på ett litet glas rött blir jag dock ibland, till ovan nämnda köttbit.

3 gillningar

Är tomten neuroforskare vid Stanford?

Alltså Andrew Huberman är ju en erkänd forskare på som har hängt på Stanford och University of California och han har fått flera akademiska utmärkelser och driver en av världens största podcasts.

Hittar du något fel i hans avsnitt om alkohol så är det såklart relevant, men annars är det ju svårt att hitta en bättre källa.

Här är en artikel om hans genomslag vad gäller alkohol.

Han gör säkert en del bra saker, men han är också en Youtuber som vill tjäna pengar.

Har inga exempel i huvudet, men han har en benägenhet att säga att något är på ett visst sätt bara för att det passar hans agenda och att det står så i ett enda papper som saknar peer-review.

Jag har inte lyssnat på avsnittet om just alkohol. Där är det nog rätt enkelt att komma fram till att det är dåligt.

Han har dock varit på tunn is inom kost många gånger. Hävdar saker det inte finns stöd för.

Då kan jag ge dig ett exempel. Huberman har en relevant och avancerad doktorsexamen, har författat över 70 vetenskapliga publikationer och citerats över 10000 ggr av peers. Därtill har han fått en rad utmärkelser för sin forskning.

Lite mer än de flesta ”youtubers ”.

Skriver under på det där med vinet. Det finns ingen dryck som direkt kan ersätta ett bra vin. Alkoholfritt vin är ett skämt och en blek skugga av ett vin, drick något annat istället.

Alltså magrutorna :). Att kunna se dem i spegeln är värt varenda öl jag inte druckit tio gånger om.

Är inte nykterist själv men är väldigt restriktiv med alkohol framförallt av hälsoskäl. Är helt enkelt inte värt priset att hälla i sig medioker alkohol. På tillställningar brukar jag försöka dricka så alkoholliknande drycker som möjligt för att inte bryta magin och ge andra en känsla av att jag också dricker alkohol.

1 gillning

Häftigt, han verkar kunna sin forskning. Varför kan han inte hålla sig till den istället för att prata om massa saker där han inte är särskilt insatt?

Gissningsvis för att han inte kan få Joe “tror på allt” Rogan att sitta och stirra med öppen mun om han inte tar upp märkiga saker.

Tur att han inte är matematiker iallafall: https://x.com/bcrypt/status/1788406218937229780

TS skapar en tråd för att fråga om hen har räknat rätt i ett räkneexempel, och nu sitter ni och diskuterar trovärdigheten hos en forskare beträffande hans syn på de skadliga effekterna av alkohol :stuck_out_tongue_closed_eyes:

8 gillningar

Om jag dör i förtid kvittar allt som rör min privatekonomi mig. Men så tänker jag. Det är kanske fel? :thinking: :joy:

2 gillningar

Ja men där tänker jag på ev efterlevande :slightly_smiling_face: Skrivs det av är det ju bättre för dem.

2 gillningar

Haha aa precis jag behöver faktiskt inte fler svar :joy: