"årslön" hur många skulle klara det egentligen?

Lite udda titel men funderade lite på detta. .
Många i FIRE har ju några årsutgifter på kontot som man plockar av i FIRE och det kräver ju en viss disciplin. . “årslönen” skall ju helst inte vara förbrukad i Juli :wink:

Så man undrar ju om “Svensson” skulle klara att få hela sin årslön 1Jan?
Hur många skulle klara det , skulle dom flesta ha slut på pengar långt innan 31Dec eller skulle dom flesta ha pengar kvar?

Känns som vi på detta forum HAR rätt stor disciplin med pengar, vi kan spara hårt o klara oss ändå…o många kan ta FIRE o leva efter en budget. .

men är detta ovanligt. .känns som många lever lön till lön och känner många som har det knapert sista dagarna innan lön. . .FIRE för dom skulle troligen sluta i katastrof så man skulle tycka “attans va pengar jag har, här skall spenderas”

2 gillningar

Är väl enklast att ”ta ut” varje månads budget den 24e. Sen gömma resten på en separat bank.

Gör så med min buffert, funkar hyfsat bra för mig. Även om min månadsinkomst ofta tar slut innan månaden är slut.

5 gillningar

Vi liter inte ens på att vuxna människor klarar av att hantera tillgång till vin och öl på ICA, så…

27 gillningar

Ett sätt är ju att låsa in pengarna i 12 st 3-månaders fasträntekonto, då kommer inte alla pengar att vara tillgängliga samtidigt.
Lite mökigt att sätta upp dock…

2 gillningar

Det handlar väl till stor del om vad man är van att göra. Skulle vi varit vana med ett system där man får utbetalning en gång om året hade vi (“Svensson”) nog både haft verktyg och mer kunskap att hantera det.

2 gillningar

Det enklaste är att automatiskt föra över till transaktionskontot månadsvis då många kostnader är månadsvisa, såsom kreditkortsfakturor.
Man behöver inte göra det komplicerat bara för att lönen slutar komma.

2 gillningar

Svår detta relatera hur vanligt det är, jag har alltid varit “rädd” för att inte ha pengar kvar. … men känner folk som festade upp pengarna snabbt o sen fick välja vilka räkningar som skulle betalas o vilka man kunde vänta med…
Ser man på lyxfällan tror man det är vanligt med slarvers.
Kollar man här tror man alla är disciplinerade o bra med pengar

4 gillningar

Har över 25 årsutgifter på kontot som jag plockar av. 23 på ett konto som heter ISK och 2 på ett konto som heter sparkonto. I grova drag. För min del funkar det bra eftersom det är något jag har jobbat för att uppnå.

För “Svensson”… Kan tämligen enkelt tänka mig att det skulle gå rätt dåligt i en hel del fall.

7 gillningar

Tror jag hade haft absolut noll problem. Det hade snarare blivit så att jag hade haft betydligt mer än beräknat i slutet av året. Sån har jag alltid varit.

4 gillningar

Verkligheten ligger nog mitt emellan för många. Annars skulle alla vara miljonärer eller alla jagas av kronofogden.

2 gillningar

Räcker väl att fundera på varför vi har upplägget där arbetsgivaren betalar in preliminärskatt för att få svaret på det.

4 gillningar

Många svarar på hur man ska göra, men inte på ursprungsfunderingen:

Jag tror att majoriteten skulle klara det, för de är inte barn och de skulle hålla i pengarna. Däremot skulle de säkert tycka det var skitjobbigt och när Black Friday och julen närmar sig skulle det nog vara härligt att få blåsa på lite extra.

Men, vilket jag tror du tänker på också, det finns en stor grupp som är dåliga på ekonomi och som skulle gå full yolo och inte tänka mer på det. De hade haft slut på stålarna i mars och inte juli.

Jag har en egensnickrad teori om att vi i Sverige är bättre på hushållning delvis för att vi får lön på månadsbasis i de flesta fall och att amerikaner i allmänhet är mer konsumtionsbenägna för att de oftast får lön varannan vecka.

Så kanske finns det ett gyllene medelväg här, som passar genomsnittspersonen bäst.

7 gillningar

Bra vinkel. Man minns ju när man var liten och föräldrarna deklarerade och hade kvittospett och högar med räkningar samt pengar på kontot förberett…

4 gillningar

Jag tror dessutom att majoriteten skulle ha mer pengar över vid årets slut, av rädsla för att göra av med allt för fort.

Edit: eller så skulle julshoppingen skulle slå nya rekord :joy:

2 gillningar

Lite intressant, för jag är helt tvärtom. Jag tror nästan ingen skulle klara det.

Har länge fnulat på om inte veckolön eller lön varannan vecka har varit bättre för gemene mans privatekonomi. Jag tror det är lättare att disponera ut 4000 över 7 dagar än 16500 över 31 dagar.

(I detta scenariot skulle räkningar behöva komma i samma intervall som lönen)

3 gillningar

Det gör vi nog skulle jag tro. Däremot förstår vi psykologin bakom mer/mindre exponering och har en moralisk värdering att vi vill ha modererad alkoholkonsumtion

Vi har säkert mycket att lära av varandra.

Det är lätt att sitta på höga hästar tro att alla andra är idioter. Jag hamnar själv där väldigt lätt men jag tycker det är lite fördomsfullt och osympatiskt. Därför brukar jag försöka utgå ifrån att gemene man är rationell och klok. Utifrån det tror jag de flesta klarar sig bra.

Ett stort problem med att betala ut lönen ett år i förskott är hur man ska hantera sjukskrivning, vab osv så i praktiken är det ju omöjligt att ha ett sådant upplägg.

Veckovis löneutbetalning är också knepigt när det ska tidsredovisas och godkännas tidsrapporter innan lönen kommer. Det blir nog svårare att administrera ett sådant system och även svårare för löntagarna att förstå sina utbetalningar eftersom det kommer bli mycket fel.

1 gillning

Tror tvärtom.
Många räkningar/utgifter som är större än 4k.
Hjälper inte att räkningar kommer utspridda över hela månaden. Du behöver fortfarande ha en budget för längre perioder för att kunna hantera utgifterna och inte göra slut på din veckolön.

Kan peka ut flertal personer jag känner som inte kan hantera sina räkningar trots att lönen egentligen räcker till.
Logik och budgetsnack biter inte på dem. De har en annan världsbild helt enkelt.

1 gillning

Jag håller med dig, finns extremt många som fortfarande inte skulle klara det. Men jag tror att färre personer skulle ha ekonomiska problem om lönen kom oftare och uppdelad. och jag tror fler personer skulle ha ekonomiska problem om vi fick exempelvis kvartalslöner osv.

Detta är dock enbart spekulationer, jag kan mycket väl ha fel i realiteten.