Om det trillade in på “lönekontot” tror jag många skulle få problem. Jag skulle nog kunna hantera det, det är mest att det blir väldigt opraktiskt med en stor hög pengar på kontot, iaf om man som jag är van att endast låta “fickpengar” finnas tillgängligt.
OT : Det är alltså därför vi har cigaretter på den nattöppna macken och sockrig energidryck får köpas av 15-årngar ![]()
Nej att dela en summa med 12 är ju ganska klurigt…
De flesta - ja, men förmodligen färre.
Tydligen korrellerade Marshmallowtestet med IQ och socioekonomiska faktorer. De med högre IQ och bättre socioekonomi tenderade att kunna vänta längre på en belöning.
“Svensson” ligger ju på ett spektrum - både vad gäller socioekonomi, IQ och executive function eller impulskontroll. Jag kan bara gissa hur många som skulle klara det. 50/50 kanske?
Fast om man är sjuk och behöver överleva här och nu kan man inte alltid tänka på slutet av året.
Om livet är grått och meningslöst kan impulsivitet behövas för att få liv igen.
Men det är nog ändå runt hälften som inte skulle klara det.
Nej det skulle nog inte många klara av. Men har man disciplinen och intresset av att begå fire så är det nog inga problem. Problemet består nog snarare i att man tror sig behöva mer än man gör, aka one more year syndrome.
Jag är ju så gammal att när jag läste min grundexamen fick man studiemedel utbetalt en gång per termin. De flesta klarade det - visst var det knapert för många i början av juni men det gick bra för de flesta.
Man anpassar sig, liksom systemet runt en. Det var likadant när man gick från veckolön till var 14-dagslön och nu månadslön. Då var många utgifter baserade på den perioden.
Det är inget som säger att hyra, el, lån etc måste betalas en gång i månaden, de kan ju betalas en gång om året med viss justering med vissa mellanrum
Det var huvudorsaken till att jag betalade tillbaka CSN-lånet. De skickade fyra inbetalningskort vid samma tillfälle som skulle sparas och betalas en gång i kvartalet.
Sådana ojämna utgiftsintervall försämrar ju den ekonomiska överblicken och blir en administrativ börda att hålla reda på. Jag tyckte inte det var värt att behålla lånet, då. Visst, man hade kunnat fixa med autogiro eller sätta något alarm på mobilen. Men nej, det var inte värt det.
Kanske tyder det på att jag skulle vara dålig på eller åtminstone ha en tröskel till att planera privatekonomin ett år i förväg
Jag ogillar även andra fakturor som kommer per kvartal eller halvårsvis istället för månadsvis.
Jag pratade om utbetalningen av lånet.
Återbetalningen var lite annorlunda Då kunde man slippa aviavgiften om man betalade tillbaka årets kostnad innan avierna skickades ut - därför gjorde vi det. Har för mig att det var dit en hel del av decemberlönen gick
Man blir ju nyfiken på hur det hade påverkat svenskens oroliga tolerans för höga skatter om de själva hade ansvaret för inbetalningarna till skatteverket. Hade varit intressant att göra samma experiment, men där även arbetsgivaravgiften betalades ut med lönen för att sedan betalas in av löntagaren till skatteverket. Tror att många hade fått en chock om de visste hur mycket de egentligen betalar i skatt.
On topic: Här på forumet hade nog de flesta löst att budgetera för årslön. Tror att alldeles för många av övriga i landet inte hade klarat av det ansvaret tyvärr.
Vi har satt vår budget utefter hur mycket pengar vi gör av med, så det är ganska enkelt att klara…
Samtidigt svämmar forumet över av förvånade inlägg när ISK-skatten skall betalas på våren …
Fråga någon äldre släkting. Det är inte så länge sedan det var så faktiskt.
Medhåll, men kanske kunde det då också fått effekten att fler var mer rädda om vårt gemensamma ägande och kanske också lärt nästa generation detsamma. Inget ont som inte har nå’t gott med sig.
Eller så blir det som när folk blir egna företagare och förvånas över skatter och avgifter ett tag och sedan faller de flesta in i den tidigare lunken - de som tycker att det är för höga skatter fortsätter att tycka det och andra som betalar med jämnmod
Ja. Det är förmodligen det andra skälet till att prelskatt och “arbetsgivar”-“avgift” ska betalas som den gör. Toleransen för skattenivån skulle antagligen bli klart lägre om alla knegare fick ett inbetalningskort på 250k i slutet på varje år.
Du har förmodligen rätt, men jag fascineras ändå av att folk inte fattar/inser hur det funkar. Den egna skatten står på deklarationen, men många bryr sig bara om eventuell återbäring och den andra borde man vara intresserad nog att ta reda på hur det fungerar, som vuxen skattebetalare i riket Sverige.
Men jag är väl naiv… folk förstår ju inte moms heller… ![]()
Minns jag fel eller låste du inte pengarna rullande 3 månader på högräntekonto eller nåt sånt?
Jag har ett svagt minne av att jag tyckte det var en fiffig lösning. Lön men inte lön.
Nästan rätt, jag låste totalt 14 konton så de rullar med ca tre i månaden. Nu finns 13 kvar efter nedgången i våras.
Ja, lite så kan man ju se det. Poängen är att mitt uttag är kvartalsvis så jag måste ju uppenbarligen klara det bättre än Svensson isf, eftersom jag inte bränner allt första månaden. ![]()
Tycker det kan lösas med typ autogiro. Att manuellt betala in är ju jobbigt.
Att skriva ut alla delarna av arbetsgivaravgiften på lönespecen tror jag är ett enkelt första steg. Och då inte bara arbetsgivaravgiften som helhet utan alla delarna. Arbetsmarknadsavgiften delas upp också. Nästan ingen vet ju heller om att det finns en dold 100% statlig skatt vid namn allmänna löneavgiften. (Sedan kan man bråka om de andra för allt går ju in i statsbudgheten som sen bestämmer hur mycket av varje “avgift” som ska in i andra budgetposter.)
Väldigt många skulle misslyckas totalt.
Spel, impulsköp, utemat och allmänt slösande och dålig impulskontroll skulle göra att pengarna var slut i September.
Hälften här skulle investerat i global indexfond och sen tagit ut lön via kreditlina på innehavet