Hjälp med planering

Hej. Jag är helt ny i det här med privat ekonomi, och faktiskt ganska ointresserad. Har dock börjat lyssna på RT och nu fått lite panik över att snart fylla 40 och inte ha koll på hur framtiden ser ut.

Jag har idag:
ISK:
Handelsbanken Multi A 60: 300.000 (månadsspar 2700:-, 38.000 totalt värdeutveckling på tio år)
Fonder:
Handelsbanken Multi A 25: 250.000:- (månadsspar 1500:-, 35.000 totalt värdeutveckling på tio år)
Kapitalförsäkring:
Kapitalsparfond: 120.000:- (ingen aning vad detta är)
Detta har jag sparat ihop till under tio år, med en stigning på 14 - 15% sen jag började och en kostnad på cirka 1%. Jag trodde det var bra med 15%, då jag trodde det var om året, men nu förstår jag att över de senaste tio året borde det ju varit 100% eller mer vid det här laget (vid 7% om året och en dubbling av pengarna varje decennium) . Så nu funderar jag på att avsluta allt och sätta in allt på LF Global Index (eran favorit har jag förstått). Där satte jag in 250.000 för ett par månader sen, efter att ha lyssnat på RT. Har dock lite ångest över att hela min framtid bara trillar runt utan att jag vet vad jag håller på med.
Målet med det hela är pension vid 60 år (om 20 år) och då har råd med ett hus/lägenhet i SydEuropa. Har huslån på 800.000 i vårt hus (värdering 2,2M), inga barn, flickvän och två hundar.

Hur skall jag tänka, planera, göra?? HJÄLP!

Överväg att sälja allt och sätt in det i en billig global indexfond eller Lysa sen är du klar :ok_hand: Och fortsätt att månadspara så har du din dröm uppfylld kring 60års ålder!

Välkommen som forum medlem :index_pointing_at_the_viewer:

2 gillningar