Jag tänker sälja mitt hus och flytta till hyreslägenhet istället och kommer ha ett kapital på ca 2.5 miljoner. Hur ska jag tänka?
Bakgrund: Jag är uppvuxen med att man ska äga sitt boende och absolut inte lämna bostadsmarknaden. Jag har därför alltid ägt min bostad, så detta är ett jättestort och läskigt steg för mig, men jag vill inte mer. Jag vill vara fri från underhåll och fix och lägga all min fritid på mina intressen och mina barn. Jag är ensamstående med ett gäng barn och det har varit kämpigt att få ekonomin att gå ihop i många år med studier och föräldraledighet om varandra medan de flesta pengar varit bundna i huset. Jag är snart färdigutbildad och borde få ett relativt välbetalt jobb, förhoppningen är att få en bostad med en hyra som göra att alla våra baskostnader bekvämt täcks av min lön och barnbidraget.
Mål: Mitt sparande har alltid haft som slutmål att köpa en bättre bostad, både när jag bodde i lägenhet och nu i hus, men nu blir det inte slutmålet längre. Så vad är slutmålet? Ingen aning, och kommer nog inte att komma fram till det heller, jag är ombytlig. Jag gillar att se mina pengar växa, det är ett delmål i sig. Drömmen hade varit att vara ekonomiskt oberoende, men jag är inte intresserad av att leva snålt för att uppnå det. Mina barn och jag förtjänar guldkant på livet efter tuffa snålår! Dock vill jag inte använda upp pengarna till guldkanten (för då kommer jag balla ur och slösa bort allt) utan om jag ska plocka ut pengar ska det vara avkastningen jag plockar ut. Pensionen bryr jag mig inte jättemycket om, det är nu livet händer med barnen.
Personlighet: Väldigt riskbenägen, pillar gärna alldeles för mycket i eventuella investeringar.
Egna tankar: Dela upp pengarna mellan Lysa (100% aktier) och Avanza (fonder och sparkonto med ränta) så att jag både har något jag inte pillar med för att det är bättre och något jag pillar med för att det är lite kul. Längre än så har jag inte kommit. Det känns läskigt att ha så mycket pengar på bara två ställen. Eller?