Jag skulle gärna se ett räkneexempel som jämför amortera jämfört med att investera i en räntefond (på vanlig depå med 30% vinstskatt). Detta då jag går och funderar på om det är bäst att behålla min 90/10 fördelning och därmed sitta på ett gång räntefonder (med en viss risk) eller om jag istället bör sälja av räntefonderna och amortera (vilket är riskfritt men binder pengarna).
Allt beror ju på vilken typ av räntefonder och vilken förväntad avkastning du vill räkna på. Sedan blir ju räkneexemplet ungefär samma som i mallen i avsnittet:
Förutom att vi stryker på den årliga skatten och lägger 30% i slutet tänker jag.
Tack!
Om jag räknar på 6% avkastning (genomsnittet för den nu framtida förväntade avkastningen på räntefonder enligt avsnittets 4-8%) och att 30% i skatt dras av vid försäljningen till sist så får jag att det skulle ta knappt 26 år att amortera av lånet i ditt exempel, vilket fortfarande är matematiskt att föredra än att amortera. En annan konklusion är att man nog bör ha sina räntefonder i ISK:n just nu då det endast skulle ta ca 23 år för att kunna amortera av lånet. (Då har jag räknat på att ISK-skatten är ca 1%, vilket ger en årlig avkastning på 5%).