Hjälp med TCO på bil man fick i gåva

Hej! Som rubriken säger så har vi fått en 2017 Toyota Ch-r som bröllopspresent från mina föräldrar när vi gifte oss 2022. Jag importerade bilen från Slovakien där mina föräldrar ägde bilen sedan de köpte den ny från Toyota 2017 och bilen fick svensk reg nr som vanlig. Vi var nöjda med bilen tills vi fick bebis och helt plötsligt så är bilen lite för smal för oss med bilbarnstolen och barnvagnen som ska fraktas fram och tillbaka osv. Vi vill köpa/leasa en annan större bil eller eventuellt behålla den som andrabil då vi gör nuvarande privatleasar en elbil för min jobbpendling. Jag pendlar 11 mil dagligen och det har varit nice med elbil också för att jag kan ladda hemma och jag leasade den för ca 4000 kr (försäkring, service, vinterdäck ) för ca 2 års sen.

Nu måste jag lämna elbilen tillbaka och samtidigt denna Toyota är lite för lite så vi undrar hur vi ska göra men som sagt just nu sitter jag och försöker göra en enkel TCO så att vi vet vad Toyota kostar oss per månad.
Än sålänge fick jag:
Bränsle (beräknat på 1000 mil/år) : 830 kr /månad
Försäkring : 560 kr/ månad
Skatt : 36 kr / månad
Service : 700 kr / månad
Däck ( förvaring samt inköp av de nya däck på senaste 2 år) : 400 kr/ månad
Värdeminskning: ???

Tillsammans 2500 kr/ månad

Vi fick erbjudandet att sälja till Toyotas kille för 130.000 kr som vi tackade nej till. Detta var pga att den är importerad, men jag kommer att testa sälja den privat istället.

Vad har jag inte räknat in till kalkylen? Den kostade mid alltså 0 kr i inköp

Spolarvätska, parkeringsavgifter, felparkeringsavgifter och de ofrånkomliga fortkörningsböterna har du missat tyvärr.

Sen så slits ju bilen med tid och användning, om du har slitit ner 3 av 9 mm på bromsskivorna så syns inte den kostnaden förrens resterande 6 mm är bortslitna också. Samma gäller för alla andra delar som kardanförgasare och likriktningsspjäll.