Hjälp mig att bygga en Golden Butterfly-portfölj

Hade en enkel GB tidigare, körde då:

• 20% SPP Aktiefond Global
• 20% AMF Småbolag
• 40% AMF Räntefond Mix
• 20% Guld

Jag körde 40% medellånga räntor istället för 20% långa + 20% korta. Räntor är dock svåra idag då det är en nästintill garanterad förlustaffär (tills de kan börja sänka räntan igen).

För guld hade jag fonden Pacific Precious då Eric Strand var förvaltare, nu har den gjort om sig. En guld ETF låter bra.

2 gillningar

Perfekt :+1:

För mig spelar inte belåningsgrad så stor roll, låg avgift och låg ränta är viktigare. Men 8PSG ser intressant ut.

Tack! Det verkar som att MSCI World Small Cap (IUSN och ZPRS) efterliknar VBR ganska väl, dessutom liknar dem VIOV, vilket Optimized Portfolio hänvisar till. [Jämförelse]

Jag håller med, räntor känns klurigt just nu. Å ena sidan är den allmänna uppfattningen att räntorna endast kan gå åt ett håll, å andra sidan vill jag försöka undvika marknadstajming…

Det här är vad jag har kommit fram till just nu:

Fördelning Typ Vad Kod Avgift Relativ avgift Kommentar
20% Global indexfond Länsförsäkringar Global Indexnära 0,20% 0,040%
15% Små värdebolag iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) IUSN 0,35% 0,053% Om belåning är ointressant: 20% IUSN, 0% ZPRS
5% Små värdebolag SSgA SPDR MSCI World Small Cap Index Small Cap UCITS ETF USD ZPRS 0,45% 0,023%
10% Långa räntor (USA) iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF IS04 0,07% 0,007%
10% Långa räntor (Europa) Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C DBXG 0,15% 0,015%
10% Korta räntor JPM BetaBuilders US Treasury Bond 1-3 yr UCITS ETF - USD (acc) JA13 0,07% 0,007%
10% Korta räntor Xtrackers II Eurozone Government Bond 1-3 UCITS ETF 1C DBXP 0,15% 0,015%
15% Guld Xetra-Gold 4GLD 0,00% 0,000% Om belåning är ointressant: 20% 4GLD, 0% GZUR
5% Guld WisdomTree Physical Swiss Gold GZUR 0,19% 0,010%
100% 0,169%
1 gillning

Kan någon ge en TLDR på hur stor skillnaden är/blir? Value weighted, men de klipper inte av utan har med alla bolag?

Min förståelse efter att ha läst faktablad och fonders hemsida är att de kör efter det vanliga indexet, men använder sig av en annan modell för att ta fram vikten av varje innehav. Den nya modellen lyfter upp sådana egenskaper som är typiska för värdebolag. Det gör att de olika innehaven får helt annorlunda vikter, vilket i sin tur leder till annorlunda avkastning.

Fonden placerar huvudsakligen i värdepapper som ingår i Indexet. Dessa värdepapper inkluderar amerikanska mindre bolag baserat på det traditionella börsvärdesvägda ”moderindexet” MSCI USA Small Cap Index. Värdemetoden viktar om varje värdepapper i ”moderindexet” för att betona aktier med lägre värderingar genom att använda grundläggande bokföringsuppgifter (försäljning, bokfört värde, resultat och kontantintäkter).

Denna text kommer från faktabladet för ZPRV. Jämförelsen med den ETF som kör samma index med traditionell viktning är talande.

1 gillning

Jag blev tvungen att kolla igen. Historiskt har value weighted faktiskt gått bättre än icke-value weighted.

Detta är från december 2000 till december 2021. “Small Cap Value weighted” består av 50% ZPRV och 50% ZPRX. “Small Cap” Består av 50% IUSN och 50% ZPRS. Denna insikt gör nog att jag ändrar tillbaka till ZPRV + ZPRX. Om man vill kolla själv

Uppdaterad portfölj
Fördelning Typ Vad Kod Avgift Relativ avgift
10% Små värdebolag SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF ZPRV 0,30% 0,030%
10% Små värdebolag SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF ZPRX 0,30% 0,030%
10% Långa räntor (USA) iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF IS04 0,07% 0,007%
10% Långa räntor (Europa) Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C DBXG 0,15% 0,015%
10% Korta räntor JPM BetaBuilders US Treasury Bond 1-3 yr UCITS ETF - USD (acc) JA13 0,07% 0,007%
10% Korta räntor Xtrackers II Eurozone Government Bond 1-3 UCITS ETF 1C DBXP 0,15% 0,015%
15% Guld Xetra-Gold 4GLD 0,00% 0,000%
100% 0,154%
2 gillningar

Man kan nog se det som att value weighted består av vanliga small cap blended, plus en del renodlad small cap value ovanpå det. Frågan är bara i vilken proportion?

Om man vet vilken proportion, så borde man kunna justera så att man använder blended-delen som en del av de 20% som ska vara vanliga aktier — dvs i stället för 20% total stock market och 20% small cap value weighted kör man mer av weighted-fonden.

1 gillning

Jag har kört en Butterfly några år. För aktiedelen valde jag 20% Global index, 10% svenska småbolag och 10% tillväxtmarknader alt globala småbolag.

Korta räntedelen är klurig. Men om man vill ha både svenska och utländska kanske 5% SPP Obligationsfond som ändå har hyggligt med statspapper, 5% kontanter, 5% USA1-3 års treasury Bonds och 5% Europeisk dito?
Som amerikanska korta räntor kan man ju kanske ta SEB korträntefond USD.

1 gillning

Kör inte en GB men väl en PP/RT, ränte och gulddelen borde ju dock vara samma. Där kvarstår väl rekommendationen att hålla den korta räntedelen som cash?

Tycker att det är lite förvirrande det här med valutor i en portfölj som denna, något som jag diskuterat tidigare här på forumet. Borde vi inte vilja ha samma valutavikt i samtliga delar (för att undvika att valutarörelser motverkar när ett visst tillgångsslag ska ”rädda portföljen”)? :thinking:

3 gillningar

Bra poäng, men jag känner nog att det ligger över min kunskapsnivå just nu. Jag får nöja mig med tillräckligt bra så länge

Bra tips :+1: :slight_smile:

Även det här ligger nog utanför min kompetens. Jag tänker dock att valutarisken främst ligger i de underliggande innehaven, och då är det fördel att ha en så global spridning som möjligt. Dessutom brukar väl framförallt dollarn stärkas i turbulenta tider, vilket kan vara till fördel för portföljen.

Kanske av intresse:

2 gillningar

Kul att Henning håller i sin portfölj :slight_smile:.

Jag tror det var över på Portfoliolabs.com som jag testade en gyllene fjäril för att se hur man kan maximera den riskjusterade avkastningen. Det deras simuleringar kom fram till var att öka tårtbitarna med aktier till 25% vardera och minska de med räntor till 15% vardera. Slutresultaten var lite högre avkastning till i princip samma risk.

Vilket av en slump(:innocent: :partying_face::smiling_face_with_three_hearts:) är den totala fördelningen jag sitter på idag, om jag slår ihop allt mitt sparande. 50% aktier, 30% räntor och 20% guld. Utan att planera för det har jag landat i en optimerad Golden Butterfly med mina investeringar. Någonstans där ligger min risktolerans. Skönt att lära känna var jag står vad gäller risk till sist. (Min lekhink är inte med i sammanställningen. Det är en :smiley: eller :cry: överraskning den dag jag realiserar de innehaven.)

5 gillningar

Stort tack för en bra tråd och den fantastiska tajmingen när jag just letat efter denna information om golden butterfly med svenska förutsättningar. Gjort ett eget förslag lite viktat mot sverige som jag uppskattar feedback på.
Jag vet att jag har en fantastisk tillgång på 125% kapital att investera!
Det är av den logiska anledningen att 25% kontakter kommer flyttas externt vilket lämnar kvar 100% av fördelningen till ISK kontot (nordnet i mitt fall) och ger finare procentsatser.

Har valt SPP aktiefond global för att få in tillväxtmarknader. Funderade även på länsförsäkringar global + tillväxtmarknad. En fond vinner i dagsläget över 2 folder med marginellt lägre total avgift.

En fundering: Finns det någon klart fördel i dagsläget att gå på korta räntorna JA13 samt DBXP likt @Twix? Jämfört med kontanter på sparkonto som lyfts ofta på forumet senaste tiden.

Hur har ni resonerat kring fördelningen mellan USA och Europa på småbolagsdelen? @Twix verkar satsa på 50/50 mellan USA och Europa, finns det någon tanke med det eftersom USAs ekonomi är ganska mycket större än Europa?
Min tanke är att efterlikna världsmarknaden lite mer och därför ha lite högre andel USA än europa men istället lägga till en liten home bias med svenska (små)bolag.
Där gick jag på en aktivt förvaltad fond (AMF Aktiefond Småbolag) då den överpresterat index historiskt men det är så klart en lite ökad risk som kan straffa sig (hoppas inte).

Fördelning Typ Vad Kod Avgift
25% Global index
0% Global index Länsförsäkringar global indexnära 0,20%
0% Global index Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära A 0,41%
20% Global index SPP Aktiefond Global A SEK 0,31%
5% Global index PLUS Allabolag Sverige Index 0,20%
25% Små värdebolag
0% Små värdebolag Vanguard Small-Cap Value ETF VBR
15% Små värdebolag SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF ZPRV 0,30%
5% Små värdebolag SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF ZPRX 0,30%
5% Små värdebolag AMF Aktiefond Småbolag 0,40%
25% Långa räntor
10% Långa räntor iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF ISO4 0,07%
5% Långa räntor iShares € Govt Bond 15-30yr UCITS ETF EUR (Dist) IBCL 0,20%
10% Långa räntor Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C DBXG 0,15%
25% Korta räntor
25% Korta räntor Kontanter (sparkonto)
0% Korta räntor JPM BetaBuilders US Treasury Bond 1-3 yr UCITS ETF - USD (acc) JA13 0,07%
0% Korta räntor Xtrackers II Eurozone Government Bond 1-3 UCITS ETF 1C DBXP 0,15%
25% Guld
25% Guld Xetra-Gold 4GLD 0,00%
0% Guld WisdomTree Physical Swiss Gold GZUR 0,19%
125% Totalt 0,147%
1 gillning

Kul att mitt lilla arbete har varit till nytta för någon :slight_smile:

Jag glömde skriva det, men i sista sekund valde jag att omvikta 40% Europa / 60% USA. Det bör nog vara något mer marknadsviktat.

JA13 och DBXP är nog de komponenter som jag är mest osäker på. Jag valde att köra på de ändå då jag tänker att det bäst (för mig iaf) att försöka undvika marknadstiming. Andra bra alternativ har föreslagits i tidigare i tråden, t.ex. @MLU:s förslag.

I slutändan går det nog att optimera ytterligare, men jag kände att det var tillräckligt bra för mig.

Intressanta trådar:

Om man ska tro att den 700-åriga trenden håller i sig så bör vi väldigt låga räntor även i framtiden.

Väldigt intressant portfölj och bra inspiration på innehav som kan funka i andra portföljer.

Uppdaterad portfölj
Fördelning Typ Vad Kod Avgift Relativ avgift
12% Små värdebolag SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted UCITS ETF ZPRV 0,30% 0,036%
8% Små värdebolag SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted UCITS ETF ZPRX 0,30% 0,024%
12% Långa räntor (USA) iShares $ Treasury Bond 20+yr UCITS ETF IS04 0,07% 0,008%
8% Långa räntor (Europa) Xtrackers II Eurozone Government Bond 25+ UCITS ETF 1C DBXG 0,15% 0,012%
12% Korta räntor JPM BetaBuilders US Treasury Bond 1-3 yr UCITS ETF - USD (acc) JA13 0,07% 0,008%
8% Korta räntor Xtrackers II Eurozone Government Bond 1-3 UCITS ETF 1C DBXP 0,15% 0,012%
15% Guld Xetra-Gold 4GLD 0,00% 0,000%
100% 0,150%
2 gillningar

60/40 USA vs EU tror jag är mer logiskt i grunden än 50/50 även om 50/50 kan ses som en typ av home bias viktning också. Jag tänker sätta ungefär 20% av global index och små värdebolag på sverige. Så landar på en fördelning på 48/32/20 USA, EU resp Sverige för lite extra home bias. Resultat av detta blir också en kraftigare viktning mot små och jättesmå bolag sett till världsmarknaden, frågan är om det är positivt eller negativt?
Sverige har generellt utvecklats rätt bra historiskt men det är ingen garanti, så lite högre risk men förhoppningsvis betalar den sig…

Bra argument för att köra enligt portföljen. Personligen hade jag nog däremot viktat mer likt @MLU förslag alt större andel kontanter i dagsläget.
Jag resonerar så att jag hellre sätter dom korta räntorna på sparkontot och tar 0,5-1% garanterade pengar. Jag har inte så stort belopp att spela på så även om min satsning är fel och korta räntorna ökar upp mot i snitt 5% (realistisk gissning utifrån grafen och titt på senaste 50-100 åren) så blir det ingen stor förlust (utebliven vinst).

Backar man till 80-talet och räntan kring 10-17% så är det en annan sak och då börjar det bli klart relevant att hoppa in i marknaden även om jag med garanti kommer vara rätt sen in pga dålig tajming…
Då är det för mig ett större värde idag att minska volatiliteten och risken att gå back på korta räntedelen i dagsläget. Får se om det straffar sig i form av minskad vinst.

Väldigt bra länkar, har läst “ultimata” portföljen två gånger nu och är helt klart intressant men kan inte säga att jag förstår det tillräckligt bra för att göra något konkret av det än. Måste få gro ett tag. Får räcka med konvertering från permanent portfolio till golden butterfly iår vid årets “ombalansering”.

Tips: Använd funktionen =SUMPRODUCT(A2:A10;E2:E10) i excel om du inte har något mer syfte med “Relativ avgift” kolumnen än att räkna ut medelavgiften för portföljen.

@Twix Hur tänker du kring belåning? Siktar du på att belåna portföljen för att köpa mer enligt dess fördelning eller kommer pengarna användas till annat?
Jag har löst tänkt på lån själv och nyttja nordnets 0,89% ränta (2% låter spontant högt med tanke på väntad avkastning) men inte satt mig in i detaljerna på den nivån att det är aktuellt att gå den vägen då jag vill ha en fullständig förståelse för risk och konsekvens i alla olika scenarion.

Hej,
Första posten här och tänkte puffa tråden - hur ser en enkel GB ut idag?
Jag snubblade på konceptet här om dagen men skulle behöva tips på en enkel GB
Tack på förhand

1 gillning

Hej och välkommen! :slight_smile:

Hur definerar du “enkel”?
Jag tror t.ex det knappt går bygga en “riktig” GB utan att använda sig av etf:er. För gemene kanske inte dessa ter sig som enkla… Det finns mig veterligen ingen vanlig räntefond med tillräcklig lång löptid för att täcka in den delen av portföljen. Inte heller några fonder med guld, utan där är det ETC som gäller.

Men om jag skulle göra ett någorlunda försök på en förenklad och försvenskad modell så kanske nåt liknande:
30% Storebrand global all countries
10% Plus småbolag/mikrobolag Sverige index
20% Captor Iris Bond (långa räntor)
20% Amf räntefond kort
20% Xetra Gold ETC

2 gillningar

Går att bygga enkel bra hos Handelsbanken:
20% Dimensional World Equity Fund / Storbrand Global
20% Dimensional Global Targeted Value
20% Captor Iris
20% Xetra Gold
20% Sparkonto/AMF kort/Spiltan Sverige

Svårast är att köpa Xetra ETC, men hade hellre ägd fyskiskt om man nu måste ha något guld alls, vilket man inte måste, men blir kanske bara en vanlig Butterfly då :joy: Går dock att ersätta med Lynx Dynamic om man vill ha ett tillgångsslag som har låg korrelation till aktier och räntor.

4 gillningar

Bra förslag från @Alec

Väldigt nära hur jag skulle satt ihop en Golden Butterfly! :slight_smile: Jag har dock funderat på att byta ut 20% korta räntor mot en CTA likt Lynx Dynamic, för att komma närmare någon form av all-väders. I en CTA får du ju trend, men även exponering mot andra tillgångslag i form av ForeX, råvaror etc.

3 gillningar

Ja det är också ett alternativ, har egentligen en mycket bättre volatilitet för att få portföljen mer effektiv än korta räntor.

1 gillning