Hjälp mig att förstå den här offerten

Som du ser så tror banken/bilfirman att en 3år gamal iD4 som lägst bör ha ett marknads värde mellan 300-400k

Mitt förslag till alla som vill ha en “ny” bil är att köpa en som är tillbaka efter en 2-3 leasing snurra är den största förlusten redan är gjord.

Går du då in med samma kapital i början, ~150k, bhever du amortera 5-6k + ränta för att få den avbetald. Har du möjligheten att öka på ditt bolån så får du det förmånligaste ur räntesvängen. Skulle dock rekomendera att du agressivt extra amortera om du tar det på ditt bolån.

1 gillning

Klart ni kan göra men beror kanske på hur beroende ni är av bilen, driftsäkerhet, och om ni får plats på ett vettigt sätt med alla prylar en barnfamilj kan behöva ha med.

Sen tänker jag att det ju finns många alternativ på begagnat sidan mellan de ni har och en ny för 600 papp.

Ping @Skogstomten som kanske kan hjälpa dig att hitta bra information om alternativ

Lycka till!

Du kan absolut ta lån av VW finans och säga att du vill ha 0 kr i restskuld i slutet av de 36 månaderna och kan ta den extra månadskostnaden (högre amorteringen).

Amorteringen blir då cirka 17k per månad och räntan blir 4,5k per månad.

Total utbetalning för bil blir då 21 500 kr per månad för lånet i 36 månader.

Sen är det ju drivmedel, försäkring, och skatt. Du landar förmodligen någonstans runt 23-25k per månad för bilen, ifall den inte går sönder, vilket den absolut kan göra fast att den är ny, och allt täcks inte av försäkringen heller, läs igenom den noga!

Tänker som föregående talare att hoppa från detta till en bil för 600K så kommer det svida. Många gör en stegvis bilkarriär likt bostadskarriär lite större o dyrare i etapper.
Skulle du gå upp till en kombi hybrid med några år på nacken kan du få nåt bra för 220K, med samma insats har du 100K i lån istället för nästan 500K. Räntekostnaden blir nåt helt annat. På 3 år kan du ha amorterat bort det lånet och använda tex 150K bilvärde och 50K till i insatspengar för att köpa en bil för 350K tex.
Lånet i offerten ovan skulle jag inte ta i med tång utan hellre leasa och spara pengar öronmärkt för bilköp om 3år.

1 gillning

Då kostar bilen mer per månad än vårt radhus :joy:

2 gillningar

Jo att köpa en riktigt dyr bil med belåning är ju det sämsta ekonomiska beslutet ni kan ta.

Hade jag varit er hade jag köpt en fin bil för 200-300k istället, betalat så mycket jag kan och tagit ett mindre billån med 0 kr i restskuld.

Hur kommer det sig att ni vill köpa en så otroligt dyr bil?

Haha! Jo men precis, jag raljerade lite grann också. Bilen står mest still förutom skjuts till och från förskola just nu pga föräldraledighet. När frun börjar jobba kommer vi upp i 2000 mil/år ungefär. Klart är iallafall att det för mig att nyköp finansierat med billån är helt uteslutet efter diskussionen i tråden.

Blir till att ordna med en begagnad ICE bil för 200k, Toyota avensis eller motsvarande alt. privatleasa en laddhybrid när en bra kampanj kommer. Får sitta och räkna på TCO kalkyler vad som är mest förmånligt på dom alternativen. Något säger mig att billån + bensin för 2000 mil är dyrare än att leasa en tråkig men säker laddhybrid.

1 gillning

Inte kostnad, men väl kassaflöde ut, jmf amortering på hus. Fast förmodligen halva “amorteringen” på bilen motsvaras av värdeminskning. Att anta ett restvärde på 0 efter 3 år är ändå kanske lite väl försiktigt. Men ändå, bilar är dyra och nya elbilar är sinnessjukt dyra.

Nja, det är vad banken ger lån på. Att en id4 har ett restvärde på 50% efter 3 år är ytterst optimistiskt. Har inga svenska siffror men engelsk press gissar på under 50%, med 36k miles. En ny svensk bil rullar nog mer. Såg också en finansiering från en svensk Mercedesåterförsäljare som marknadsförde en el-mercedes till 75% restvärde efter tre år. Det finns ingen verklighetsanknytning att bilen är den enda säkerheten där, utan det finns ett mått av blancofinansiering med.

Intressant. I vilken tidning är tabellen publicerad i? Tycker att elbilarnas osäkra restvärde är ytterligare än faktor som talar för leasing i tre år tills marknaden har talat sitt.

What Car? heter den. https://www.whatcar.com/
Utkommer månadsvis, kan säkert hittas i andra appar men jag använder Pressreader. Deras hemsida är kanske inte supernajs. Men det är tänkbart att deras fordonsskatt är utformad på ett annat sätt som påverkar, jag vet inte alls.
Angående restvärde så är ju det som du säger leasingens fördel. Min personliga reflektion är att mycket i samhället går den vägen, man hyr via tredjepartsföretag sina dataspel/bilar/rakhyvlar istället för att äga. På gott och ont.

1 gillning

Tror att fordonsskatten är annorlunda, även försäkringen påverkar andrahandvärdet och där skiljer det. Men framför allt är UK en helt lokal marknad medan vi är på den europeiska. Just nu hålls andrahandvärdet här högt genom ett ganska stort utflöde av begagnade bilar ur landet. Det är nästan obefintligt för UK. Det kan så klart bli tvärtom, förr när kronan var start importerades ju begagnat från Tyskland.
Men oavsett, normalt sett är 50% restvärde för en VW ganska tryggt, och lånet är därför upplagt så. Det förutsätter förstås att man sköter bilen väl, kör normal långt mm.
Men just nu är det hela havet stormar.Stora täta prisjusteringar (i VWs fall sk kampanjer) tillsammans med snabb utveckling. Var det slutar vet ingen. Så det är klart det finns en risk att bilen har ett lägre värde om tre år.

Livsstilsinflation. Själv drömmer jag alltid om att det om tre år fortfarande ska finnas en bil som knappt är märkbart annorlunda från den jag har.

En till fråga till forumet. I min TCO kalkyl för privat bilköp hur ska man räkna för att det ska bli korrekt?

Säg att jag köper en begagnad bil för 300 000 med 100% av summan finansierat med banklån, amorteringstid på 36 månader.

Kassautflödet per månad blir ca 10 300 per månad, dvs det som kommer ”kännas” i plånboken. Alltså kommer det >kännas< dyrare per månad än att ex. leasa något.

Men den faktiska kostnaden/utgiften blir värdeminskningen över perioden. Säg 50% över tre år motsvarande ca 4200kr/månad.

Är det fel att periodisera lånet så att månadskosten för lånet motsvarar månadskostnaden för värdeminskningen? Räntekostnaden blir ju högre naturligtvis.

Det bästa sättet att periodisera lånet på är att ta ett långt lån, men att betala av det så snabbt som du kan. Då har du alltid möjlighet att lösa lånet genom att sälja bilen. Genom att ha en lång avbetalningsplan så kan du amortera extra när du har möjlighet (vilket jag rekommenderar att du gör). Men om det krisar så kan du minska ner till lägsta amorteringstakten.

När du amorterar snabbare än värdeminskningen så motsvarar det att du sparar pengar till ett konto med samma ränta som lånet. Att amortera billånet är därför en bättre investering än aktiefonder.

Jag gick från säker på att köpa bil till säker på att leasa när jag räknade in sparräntan 4% på de 200K jag hade fått binda i bilen annars. Ca 460kr/mån netto till fördel leasingen som åt upp fördelarna med att köpa. Dock kollar jag bara de billigaste segmenten av leasing. Slänga ut uppåt 7K/mån blir orimligt.

Tack för svar! Lång låneperiod blir bra!

En till fråga om jag får. Om jag vill jämföra bilars kostnad med varandra. Visst är det så det är värdeminskningen över ägandeperioden som ska inkluderas i TCOn (utöver andra variabler såklart)?

1 gillning

Japp värdeminskning måste beaktas annars lurar du dig själv till det är dags att byta bilen och du får då hela smällen på ett bräde. Går såklart men ska man jämför med leasing eller annan månadskostnad beräkning behöver man slå ut värdeminskningen per månad.

1 gillning