Hjälp mig att välja mellan två riktigt bra jobberbjudanden... Behöver svara idag... 😨

UAE… bara där hade jag valt danskarna, trots Ernst-Hugo Järegårds danskjävlar! Inte lätt att vara etiskt och moraliskt korrekt i alla lägen, men dessa sabla arab-, diktatur- och kommuniststater borde vi försöka undvika att göra affärer med i den mån det går. Men som flera redan nämnt, man vill inte göra affärer med en dansk. Kommer en dansk och vill snacka affärer är det bästa man kan göra att lämna rummet och gå därifrån :sweat_smile:

3 gillningar

Hehe, är lång ifrån ett fan av Gulfstaterna, men grundaren är från Indien och geografiska val är nog gjorda av administrativa skäl snarare än faktiska kopplingar till UAE

1 gillning

Borde egentligen vara tvärtom.
Exempelvis Turkiet försökte under många år förändra sig som nation och bli en del av EU. De bekämpade korruption, förbättrade lagar och landets ekonomi och gång på gång fick de nej av ett grannland.
Vad hände sen? De kom till insikt att de inte hade något att hämta i EU och vände sig åt andra länder och sittande regering gör allt för att bli som arabländerna nu.

Om alla länder som är “dåliga” inte kan göra affärer med “bra” länder lär vi inte se förändringar som VI vill se.

Jag nöjer mig med att säga att jag inte delar din uppfattning… Och att jag tror viljan till förändring måste komma inifrån, inte utifrån. Iran “ville” bli islamistiskt, Afghanistan uppenbarligen likaså…
:person_shrugging:

3 gillningar

Jobbar i DK, och danska skatten är högre än i Sve. Räkna med 38-40% skatt, plus ta föjd för FX (min lön har gått ner 4% på en månad…)
Pensionen i DK är inte lika bra som i Sve, och största delen dras ofta från din lön, medan i Sve så ligger den ovan på lönen.
Det är nu också fler skatte regler om du jobbar för ett danskt bokag men från sve, så kommer de antagligen behöva betala din skatt först till sve som sen måste betala till DK - låter krånligt nog att jag ser till att gå till jobbet i DK varje dag, så ingen expert på denna nya skatte lag.

• arbetsgivaravgifter tillkommer förståss, så se till att det är firman som betalar det.
    Detta är ingen avrådan på att inte jobba i DK, bara olika saker som kan vara bra att vara uppmärksam på.

Lite sent på bollen - men med småbarn att ta hänsyn till hade jag definitivt prioriterat Danmark, verkar som tryggare anställning. Kan bli tufft om startupen konkar.

Tack för info! Har tidigare jobbat i Danmark så har hyfsad koll. Skatten är mycket riktigt krånglig och hög. Bästa skattekalkylatorn jag hittat är Løn udregner - hvor meget får du udbetalt efter skat. och skatten bör bli typ 39 % som du säger. Valutarisk har båda jobben.

1 gillning

Inte sen, har fortfarande inte bestämt mig helt :smile: Har faktiskt inte fått ett färdigt kontrakt från startupen än, så inväntar det, men om jag inte får det till kvällen blir det Danmark per default.

Är egentligen inte så orolig över om de skulle konka i sig då min ekonomi är god. Mer orolig i så fall för stressen på vägen tid om saker går dåligt och det blir ett permanent krishanterande.

4 gillningar

Spännande att följa!

Blir säkert bra oavsett var det landar. Du får gärna hålla oss lite uppdaterade, kul med lite insikt i internationella jobb. :blush:

3 gillningar

Personligen hade jag valt alternativ 2, men det är enbart för att det låter mer spännande och en roligare resa, som kanske kan betala sig bra längre fram. Dock har jag inga barn att ta hänseende till.

3 gillningar

Det är en extrem förenkling och ren vilseledning att säga att det var därför som Turkiet gick i den utvecklingen de har gjort.

Vill bara tillägga att dansk affärskultur är fantastisk. Förhandlingen är en större del av affären och det är inget konstigt att begära 100 och göra affär på 50. I Sverige kan det te sig oseriöst men där skakar man istället varandra hårt i handen, säger något högljutt obegripligt och knäpper en tuborg - mitt på ljusa dan! Nä sista meningen var en överdrift, men för att beskriva en känsla.

2 gillningar

Hur gick det? :slight_smile:

3 gillningar

Grattis! :grinning: Vill inte vara en downer (även om jag stödjer A) så tänk på att din lön nu är relativt hög pga den svenska kronan. När svenska kronan stärks och återgår så blir din lön lägre.

Tycker du ska välja A trots allt, men så att du budgeterar utifrån rätt förväntningar och inte utgår från att denna växelkurs är för evigt.

1 gillning

Hej, sen uppdatering pga att turerna fortsatt en del.

Jag tackade ja till Danmark och skrev på, men startupen fortsatte försöka övertyga mig att byta ändå. Till sist var det min frus åsikt och samtal med släktingar som övertygade mig om att det skulle bli påfrestande för familjen (har en liten son med hälsoproblem ) om jag pendlar även i begränsad utsträckning till Danmark.

Jag har därför bett om att få dra mig ur till förmån för det andra (helt distans) alternativet. Har extremt dåligt samvete gentemot danskarna som verkar vara jättegulliga (tycker egentligen inte heller att man ska dra sig ur när det redan är påskrivet), men hoppas detta blir bäst till slut ändå.

7 gillningar