Hjälp mig förstå guld via ETC

Uppfyller du de här kraven kan du få 0,89 % effektiv ränta.

• En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 20 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 60 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 40 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.

Uppfyller du de här kraven kan du få 1,99 % effektiv ränta.

• En godkänd aktie eller ETF får max utgöra 25 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • En godkänd fond får max utgöra 75 procent av det totala antalet godkända värdepapper i portföljen.
  • Du får maximalt använda 60 procent av det totala belåningsvärdet för dina värdepapper med en belåningsgrad på minst 70 procent.

Källa: Belåna aktier - Portföljbelåning ökar din handlingskraft | Nordnet

Att jag skrev att reglerna är korkade beror på att det enligt Nordnets regler för ränterabatt är bättre att ha 10.000 kr i värdepapper med 70 % belåningsgrad än 1.000.000 kr i värdepapper med 60 % belåningsgrad.

Jag råkade nyligen ut för en absurd effekt av 70 %-regeln i kombination med regeln om att en ETF max får utgöra 20 % av totala antalet godkända värdepapper. ETF:en hade hög belåningsgrad men hade växt sig större än 20 %, så ränterabatten försvann på min Nordnetportfölj. Ett sätt att åtgärda det är att flytta delar av innehavet med högt belåningsvärde från Nordnet till Avanza, för då ökar min kreditvärdighet(?) på Nordnet och jag får bättre ränterabatt. :man_facepalming:

Eller så får man byta det problematiska värdepappret med högt belåningsvärde till ett med sämre belåningsvärde, för då ökar också kreditvärdigheten och man får bättre rabatt om resten av portföljen fortfarande uppfyller reglerna för rabatt. :man_facepalming:

Men den huvudsakliga svårigheten hos Nordnet är att hitta värdepapper med minst 70 % belåningsgrad, exempelvis för guld. 20 %-regeln kan man ta sig förbi, även om lösningen är korkad.