Tråd för att kommentera matpriserna och andra priser i vardagslivet.
Ok, jag börja:
kan nån förklara varför potatisar kan kostar mer än ryggbiff?
Tråd för att kommentera matpriserna och andra priser i vardagslivet.
Ok, jag börja:
kan nån förklara varför potatisar kan kostar mer än ryggbiff?
Tillgång och efterfrågan. Finns inte mycket färskpotatis som växer i april.
Som tidigare nämnts, ganska skralt med nypotatis vid den här tiden. Den allra första brukar gå för betydligt mer.
Det är så varje år. Vill man ha nypotatis så fort som möjligt så får man betala för det. Supply and demand. Du får ta det med de som faktiskt betalar för det.
Lyssna på lite talböcker av Rothbard och Mises. Då får du en förståelse för varför vi köper vatten på flaska och är beredd att gå med på ännu högre marginal. Jämför vad en liter naturellt vatten kostar på, låt säga en flygplats efter säkerhetskontrollen, och jämför med vad en liter kostar från den egna brunnen eller kommunen.
Har man varit sugen på en kexchoklad på en fjällstation så lär man sig snabbt allt om tillgång och efterfrågan.
HAHA! Eller en ÖL!
Nej, det gör man inte.
Näää… Man köper ju den där jävla ö… kexchokladen ändå!
Såklart är det tillgång och efterfrågan, men varför finns det efterfrågan av färsk potatis i april för detta priser?
Det är otänkbart för mig och Potatis smakar allt nästan detsamma…
Min nästan samhällsfrågan tråd kommer bli varför svenskar måste vara så bokstavligt hela tiden XD
Wow, just wow…
Varför köper folk en Königsegg, det är ju ändå bara en sportbil?
Samma cirkus brukar det väl vara runt kräftpremiären o dyl?
Ja, Königsegg och potatisen, precis samma sak…
Det handlar ju också om nyhetens behag och social status. Hur löjligt man än må tycka att det är.
Att göra en Youtube-video om att man käkar färskpotatis i april som lite större influencer kan ju lätt betala priset för potatisen och mycket därtill.
Det är verkligheten vi lever i
Finns det influencer av potatisar? Kan du länka?
Det är skillnad på pären å nypären!
Förstår rubriksättningen, men inte tillhörande frågeställningen. Frågeställningen hade ganska givet svar. Medan varför Sverige är så dyrt i övrigt är kanske lite mer filosofiskt.
Mat (här) i Tyskland är relativt billigt jämfört med Sverige. Men kvalitén är sämre. Vill man köpa samma standard kött som lägsta som finns i Sverige måste man gå på ekologiskt och då är det helt plötsligt 30% dyrare.
Billig arbetskraft i Tyskland är billig medan ingenjörer är dyra (tillgång och efterfrågan). Standarden av levene är högre i Sverige för de lägst belagda i samhället men högre i Tyskland för de som tjänar bättre.
Det gör det säkert Åtminstone livsstils-influencers som kan få lite fler klicks på en middag med färskpotatis i april.
Men jag bara tänker högt.
Det finns ju människor i Sverige som inte bryr sig om vad mat kostar, ifall de är sugna på färskpotatis nu i april när tillgången är otroligt låg plockar de kanske med sig några utan att tänka på kilopris.
Är nog själv inte en person som tittar jättemycket på priserna i matbutiken utan tar det jag är sugen på helt enkelt.
Ja faktiskt. Skillnaden är ganska minimal om man ser dessa produkter för vad de egentligen är: föda och fortskaffningsmedel. Själv prioriterar jag föda.