Säg att du är ung utan att säga att du är det?
Tips, finns fryst färskpotatis för 50kr/kg. Året om.
Jo, det är det. Skillnaden är bara att man lägger mera vikt vid ett helt arbiträrt attribut som status när man prissätter det ena framför det andra.
Exakt samma mekanism som för årets första hummer:
Är det bara att jag har bott i många länder och på olika ställen finns saker som är otänkbart i andra.
Är det otänkbart att betala 350 sek (eller 2500!!!) för Potatis i Spanien (men också Tyskland har jag inte satt), eller att ha undratal priser för få dagar av kräft premier men åtminstone är inte potatis.
Så jag vill försöka att förstå varför är svenskarna så besatt med potatis och “premiär” av absolut medioker (eller även dålig) mat.
Kanske det ser ut svår att fråga varför folket behöver som behöver till folkets själv men har inte många alternativ…
Baah, det är skillnad på potatis och potatis… Jag brukar sätta egen potatis, men i år har det varit så kallt så jag har inte fått ner den i jorden än. Jag har fortfarande kvar lite potatis från förra årets skörd, men jag lider ibland när man bjuds på en smaklös potatis från affären.
Säg att ved kostar 800 kr m3, kapad, klyvd. Varför är vissa då beredda att betala det för 0, 05 m3, som då behöver kvistas och kapas?
Svaret, man köper i form av julgran
Dono… Varför är tyskarna så besatt av spagel när den säsongen kommer. Är samma galna craze här då…
Om du sponsrar så kan jag offra mig att käka upp potatisen.
Varför är delar till fordon billigare i Tyskland etc när de har liknande ekonomi?
Verkar som vi ska pungslås extra mycket.
Låter som att du är sur på svensk matkultur, eller vad menar du är “medioker ( eller även dålig mat)” som svenskarna är besatta av? Färskpotatis förstår du inte, det kan vi ju läsa ut. Men är det mer mat som du inte kan greppa?
Du låter som en av alla som aldrig riktigt växte ifrån den där föreställningen om att dina tankar är andras tankar. Du får helt enkelt acceptera att det som gör att du skulle kunna tänka dig att betala extra för att köpa en Königsegg istället för en annan sportbil känner andra för att få tjuvatarta med nypotatis. Sedan har du uppenbarligen ett kasst smaksinne som gör just den här tankeövningen svårare för sig.
Det är väldigt olika vad folk gillar, och vad de kan tänka sig lägga mycket pengar på. Dilemmat här verkar vara att du inte gillar potatis alls, medan många svenskar älskar det!
Apex Fallacy, att ta det absolut sämsta extrema exemplet och sedan använda det för att generalisera över en hel grupp.
Jag bor också i Sverige, men där jag handlar konstar potatisen 12,90, har jag för mig. Jag tror inte det där priset är representetivt för hela rikets potatisar.
Enskilda handlare kan dra till med ett högt pris för att potatisfantaster inte ska ta slut på ett mycket begränsat lager nypotatis. Några få kanske köper 1-2 hg och gör en riktigt somrig tallrik med dill, smör och salt? Det kanske är en pensionär som är rädd att inte få uppleva sin sista sommar t.ex?
Det jag försöker säga är att handlare kan skimma marknaden i förhoppning att rätt kund strövar förbi.
Svensk färskpotatis nu för 12,90/kg? Kan du ta kort nästa gång du handlar?
Nej. Vanlig potatis.
Då går det inte att jämföra och säga att priset inte är representativt.
Priserna på nypotatis är inte representativt för priset på potatis generellt. Eller priset på andra varor i landet för den delen. Folk lever inte på nypotatis för 350 spänn. Det är hemligheten bakom de skyhöga priserna i Sverige.