Hjälp mig förstå priser i Sverige

Det hela är en simpel fråga om utbud och efterfrågan. Förstår inte riktigt vad diskussionen är tänkt att handla om.

1 gillning

Nej, men det är två olika produkter.

Man kan inte säga att här kostar det 12,90 och då är 349,90 kronor inte representativt när man pratar om två olika produkter. Priset skiljer sig då det är olika produkter.

Jag försöker att förstå människor preferenser och hur de är olika på olika länder. Låter som tvärtom vad du säger…

Königsegg och potatisen är annorlunda produkter och marknadsfenomener som driver priser (premium produkt utan jämförelse, inte premium med mycket alternativ) så är det dålig exempel. kräftpremier är mer jämlikt situationen, så fråga kan bli varför är svenskarna så tappat med “matpremiär” som finns inte lika i andra länder

Spargelzeit är en bra jämförelse. Jag har aldrig sett Spargel på 30x priser i Rewe när har jag bott i Tyskland för 2 år. Första tyska Spargel kassa är mer runt 30% mer prisvärda än 30 gånger (kanske dubbel, runt 20€/kg)… Så tyskar fenomenet är kvantitativt ojämförlig.

Vad säger det oss om samhället?

Är det för att kan svenskarna inte gärna köp potatis eller kräftor från andra länder och som ville betalar premium priset för svenska flagga? (finns det nypotatis från Italien eller Tyskland i april, och de är kvalitativt bättre om man importerar de på riktig sätt. man kan hitta de i påsen i varje Ica på landet. Så alternativ av samma produkt på samma perioden för bråkdel av priset finns)
Är det för att Sverige var fattiga och hungrig land och det mår bra att slåsa på mat?

Man kan tänka lite sociologi eller samhällskunskap före svåra och gå lite djupare om man vill :stuck_out_tongue:

Fråga detta frågor till svenskarna mår jag ofta som den fisk som frågat “hur är läget med vatten” till en andra fisk. “Vilken vatten” svarade hen.

Efter mer än 40 svar verkar du fortfarande inte ha förstått varför svenskarna är beredda att betala för svensk färskpotatis eller jordgubbarna till midsommar.

Innan du har uppnått större erfarenhet av den svenska folksjälen får du helt enkelt tillskriva det på kontot för kulturskillnader.

1 gillning

Va’?! Är de? :rofl:

Jag vände strålkastaren mot tillgång och efterfrågan, inget annat.

Det där är bara din åsikt. För mig är Königsegg en bil. En ganska opraktisk sådan också, utifrån mina mått mätt. Storhandla och jobbpendla på småvägar? Då behåller jag hellre V70n.

Färskpotatis och sparris (som vi ju säger norr om Stralsund) är smaskens och sedan är det upp till var och en att avgöra om årets första är värd något överpris.

1 gillning

Finns tusentals ton varje år av nypotatis… Finns bara få Königsegg på jorden i limiterad nummer.

Det är som driver priser, så, komplett annorlunda marknads och social krafterna.

Men jag vet man kan inte har djupare diskussionen om man ser bara efterfrågan…

Okej, fast jag tycker inte du formulerar din fråga särskilt väl. Är det att folk öht är beredda att betala ganska absurda summor för den första omgången av någon specifik matvara varje säsong? Isf är vi helt överens.

Men tråden är din, så berätta gärna om jag/vi missuppfattar dig.

“Folk” lägger absurda (enligt andra) summor på massa konstiga saker, för att det ger en upplevd nytta för dem.

1 gillning

För det jag ber om ursäkt eftersom jag är inte fullt flytande men jag försöker att förbättra min svenska också genom forumet.

1 gillning

Exakt. Vilket för oss tillbaka till att Königsegg inte alls är en dålig jämförelse. Men nu ska bollen över till TS. :smiley:

1 gillning

Det var ingen kritik av språket. Det var att det inte riktigt framgår vad du egentligen frågar som är det svåra.

Så sätt gärna ord på detta.

OT-p.s. Om du vill bli rättad: “jag är inte fullt flytande” måste översättas “jag talar inte flytande”. Nu låter det som att du är på väg att sjunka under en simtur el dyl. :slight_smile:

2 gillningar

Jag förstår varför den första färskpotatisen är dyr men jag skulle inte själv betala 350 kr/kg för den. Till midsommarlunchen skulle jag vara beredd att betala ganska mycket, åtminstone minst 100 kr/kg, men inte annars.

Det jag har svårast att förstå är alkoholpriserna på krogen. 140 kronor för ett glas vin som på bolaget kostar 79 kr/flaska eller 80 kronor för en öl som på bolaget kostar 15 kronor tycker jag inte är rimligt. Vi går ut så sällan så för oss spelar det egentligen ingen roll och vi beställer det vi vill ha men om vi gjorde det oftare skulle det ta emot.

1 gillning

Med just alkoholen handlar det ju mer om serveringstillstånd, lokaler etc. Men jag håller med om själva värdet. Hellre en finöl hemma än en fesljummen pilsner på krogen.

Jag förstår absolut att ett påslag på priset behövs men tycker att det är för högt. Ett glas vin till maten för 140 kronor är okej men två för 280 kronor känns inte vettigt.

1 gillning

Klart vi kan importera.

Gällande kött, så kan jag tillägga att vi har helt andra krav i Sverige på uppfödarna. Det gör att köttet är dyrare.

Du lär väl ha läst om hur mycket antibiotika som proppa i djuren över hela världen.

Kan du ta något annat exempel än potatis? För om man letar så finns det alltid något överpris i varje mataffär.

Det finns ju fortfarande ett nationellt egenintresse att kunna producera mat i samma land. Annars skulle vi kunna sluta odla och bara ha solceller på åkrarna.

Ja, men inte just nu…

2 gillningar

Också just nu.

1 gillning

Om det är Egyptisk potatis som flugit hit vi jämför med så vill jag påstå att Königsegg CC och Fiat 500 också är samma sak. :smiley:

1 gillning

Jag har bott i sex olika länder. Det är inte allt man förstår, varför folk gillar något eller är beredda att betala mycket för.

Ibland får man bara sätta det på axelryckningskontot, le, låta lokalbefolkningen göra som de vill och gå vidare i livet :wink:

1 gillning

Först klä ut dig i klänning och nu bli influencer som äter potatis. Skrala tider framöver?:face_blowing_a_kiss:

1 gillning