Om man har en klumpsumma så är det bäst att investera allt i ett belopp istället för dollar-cost-averaging
Detta är lite av en halvsanning och halvlögn, i varje fall en generalisering, som upprepas om och om igen.
Ja statistiskt sett så får man i snitt bättre avkasstning vid lump-sump jämför med DCA (eller liknande). Men utfallen när man simulerar lump-sump mot DCA ger också större varians, det det större toppar och större förluster.
Om man exempelvis gör om “måttet på hur bra strategin är” till att betyda: av dessa två strategier, oavsett vilken av dem, vilken av strategierna har då flest utfall i de X% sämsta utfallen? Lump-sum, nästan genomgående.
Mitt personliga råd är alltid att köra DCA (eller VCA) eller bara dela upp köpen över tid, men det är för att jag inte är en matematisk känslokall robot och även för att jag tycker det känns jobbigare att förlora pengar, än jag tycker det känns bra att få några extra procent avkastning.
Summa: sprida ut köpen är enklare att hantera känslomässigt och är inte nödvändigtvis sämre ur avkastningssynpunkt beroende på vilka mått man använder.