Hjälp mig hitta leasingbil för pendling

Letar efter en leasingbil som ska användas som pendlarbil.
Det ska inte vara en elbil och vi kommer att köra ca 2000 mil per år.

Priset är en väldigt viktig faktor men vill helst inte ha en för liten bil av säkerhetsskäl. Undviker gärna Dacia och det absolut billigaste segmentet men i övrigt är märke, färg etc irrelevant.

Har siktat in mig på ett totalpris inkl. service, vinterhjul, försäkring och mil på ca. 3500 utan att veta särskilt mycket om marknaden.

Vill helst ha bilen till augusti.

All input tas mycket tacksamt emot!

1 gillning

Här är den första offert jag fått för en VW T-Roc, tillkommer försäkring för ca 250 sek i månaden så totalpris på 4 413/mån.

Känns som ett OK prisförslag(?) men att det blir svårt att få detta märke och modell till den månadskostnad jag siktar på?

För att belysa hur det ser ut för dig och andra ska jag kort visa en komplett TCO (= verkligt totalpris) enligt bilen i exemplet eftersom jag jobbar med sånt här.

Fordonsskatt tillkommer på den här bilen på 7294kr/år = 608kr/mån.

Bränsle (0,6L/mil enligt WLTP, räkna med minst 0,65L/mil). Räkna med kanske ett bensinpris (i genomsnitt år 2025-2028) på 20kr/L. Bränslet blir då 2167kr/mån.

Sen ingår inte fakturaavgiften på 59kr/mån så det tillkommer.

495kr i uppläggningsavgift blir ju även det 14kr/mån.

Sen brukar det ingå “betalskydd” i 3 månader gratis från VW, men vill du ha det sen eller glömmer bort säga upp det så tillkommer då i regel ca 240kr/mån.

Så förutsatt att du fått med vinterdäck i offerten så hamnar du totalt på 4163+250+608+2167+14+59+240 = Ca 7500kr/mån i slutändan. Förutsatt att räntan är konstant, att du inte får några onormala skador att betala, eller behöver kosta på nya däck när bilen lämnas igen.

Sen UTÖVER det tillkommer då även kostnader för, biltvätt, spolarvätska, parkering hemma och när bilen används, torkarblad, trängselskatt, ev byte av vindruta pga stenskott osv. Här beror det väldigt mycket på var du bor/kör, men många får räkna med 500kr/mån eller mer för den här posten. Så har du 500kr/mån här så vips blir summan ca 8000kr/månad!

Kanske betydligt mer än man initialt tänkt sig när man eventuellt ser ett annonserat privatleasingpris på Blocket på 2695kr/mån för en VW T-Roc och tänker att det låter ju inte så mycket för en ny bil! :wink:

26 gillningar

Är anledningen avsaknad av laddmöjlighet hemma? Om inte så förstår jag inte varför man inte skulle välja en laddbar bil för pendling 2000mil om året.

1 gillning

Håller med, speciellt som skatten är så hög på ICE-bil. Vi leasar Skodan som var billig i höstas och den har 360:-/år i skatt på en stor kombi.

1 gillning

Främsta anledningen är nog okunskap och att jag inte satt mig in i detta ordentligt ännu :grimacing:

Laddbox saknas men vi har förberett för laddbox och det verkar inte ens vara speciellt dyrt att installera en, särskilt inte i förhållande till fordonsskatten på fossilbilar efter en snabb googling.

Ska tilläggas att pendlingen är ca 30 mil enkel väg en gång i veckan under överskådlig framtid men många bilar verkar ju klara det och man kan ju alltid mellanladda på vägen.

Får tacka för inputen! Blir att sätta sig in lite mer i detta med fokus på elbilar.

1 gillning

Du överdriver ju. Finns ingen anledning att anta annat bensinpris än idag, 15,6 * 0,65 * 2000/12=1690 kr och inte 2167 kr som du säger.

Fakturaavgiften slipper man om man byter till e-faktura och betalskyddet kan man säga upp med en knapptryckning, så det är 299 kr ytterligare som ska bort. Totalt alltså knappt 800 kr/månad lägre än du säger.

1 gillning

Suv modell (tex t-roc) tillför inget om du ska pendla. En högbyggd bil har endast fördelar i stads eller terrängkörning. Välj en låg ”vanlig” bil vid pendling.
Bättre bränsleekonomi och komfort

Mvh
W

4 gillningar

Skulle säga att det finns flera anledningar att tänka ett högre bränslepris 2025-2028. Tänker då främst på riksdagsval 2026 där oppositionen leder i senaste mätningen med ca 3% och det även ser ut som att liberalerna inte kommer med nästa gång vilket kan bli ytterligare ett tapp och de har flertalet gånger kritiserat reduktionsplikten och vill höja bränsleskatten kraftigt.
Annan anledning är EU ETS2 regler som ska börja gälla från 2027.

Vad får dig att tro att vi kommer se 15,6 kr/l närmsta 3 åren?

4 gillningar

Samma anledning som att jag tror att en dollarkurs på 9,59 är det mest troliga de kommande tre åren - det är dagens kurs. Går att spekulera kring höjda bränsleskatter, lågkonjunktur, stärkt krona eller vad som helst. Men det är just spekulationer. Notera också att man i en treårskalkyl egentligen bör acceptera typ 3% årlig kostnadsökning som kostnadsneutral eftersom det är så mycket ens köpkraft som förvärvsarbetande i snitt kommer öka per år.

Ja där tycker vi olika. Jag anser det är spekulation att anta att ett pris kommer vara densamma om 3 år.

2 gillningar

Har kollat vidare och landat i att det blir en elbil. Som några av er nämnde tidigare så är det absolut mest fördelaktigt i vårt fall.

Har en offert på en Cupra Born på 5131(exkl fakturaavgift) per månad inkl.

• 2000 mil
  • Stor halvförsäkring från if
  • Service
  • Vinterdäck

Verkar som en bra bil för våra syften. Är dock lite sugen på en Volvo EX30 också även om den inte verkar lika bra för våra syften.

Är det en OK deal jag har fått? Eller borde man avvakta en ännu bättre kampanj?

Köp vinterdäcken på egen hand. Du ska lämna tillbaka dom i ett visst skick och risken är att du får betala en ersättning för att de är för slitna. Plus att du köper dem billigare på däckverkstaden med enklare fälg än vad du får för leasingen.
Plus att du eventuellt kan sälja dom vidare efteråt till någon liten summa.

Håller med men däcken ingår i leasingavgiften i någon form av kampanj.
Kanske kan kolla om jag kan få dra av motsvarande summa och köpa egna. Tror inte dom kommer vara så sugna på det dock.

Får man fråga vilken firma som lämnat offerten? Är själv ute efter pendlingsbil men har inte lyckats hitta några leasingkampanjer i paritet med denna.

Detta är en generell kampanj på Cupra Born där vinterdäck ingår. Du bör kunna få samma från vilken firma som helst.

Jag har försökt få bättre erbjudanden än de officiella kampanjerna men inte lyckats. Får se vad som händer när jag tackar nej till offerter.

Vad landade det i? :slight_smile:

Ping på denna, då jag går i liknande tankar.