Många bra argument, vissa som jag inte tänkt på alls, ska försöka bemöta varje svar för sig.
@Johann Survivorship bias har jag också funderat lite på, men känner att historiken är såpass jämn och lång att det inte verkar vara en slump att det har gått bra men det är ju otroligt svårt att avgöra vad som är slump och skicklighet i investeringar. Det jag funderar på gällande avgiften är om avgiften trots allt kan vara värt det då utvecklingen visas efter avgifter som sagt.
@axs Väldigt bra att du jämförde med en räntefond sådär! Om fonden till exempel initialt nästan enbart har haft räntor och sen bytt inriktning mot en mer aktiv förvaltning skulle förvaltarna verkligen bara kunnat ha haft tur då historiken krymper från 15 år till max 3. Jag ska faktiskt skicka ett mail till förvaltarna och höra om de ändrade något 2019 eller om de har en förklaring till förändringen i avkastning gentemot ssvx.
@Contrarian Jag såg det om avgifterna, med tanke på att avkastningen brukar vara ca 5% så borde avgiften exkl. köp/sälj bli ca 2% per år ett normalt år väl? Avgiften varje månad måste väl basseras på utvecklingen just den månaden och inte tidigare månaders eller förra årets avkastning?
@tankespjarn hehe tack, det är en speciell situation som säkert många känner igen när man vet att man inte borde lita så mycket på historiken men man lyckas ändå inte helt låta bli att basera sena beslut på historiken. 
@MattiasA90 Jag håller helt med om att det är ett sjukt jämförelseindex, och dessutom ta en så hög avgift på överavkastningen, bara det får en att inte vilja köpa fonden.
@Marknadstajmarn Zinos tråd är min absoluta favorittråd här på forumet och jag har läst den pärm till pärm så det är ett bra tips!
Det är sant angående riskjusterade avkastningen, och det var jag nog medveten om egentligen, frågeställningen kanske snarare skulle varit “kan en hög riskjusterad avkastning vara värd en så hög avgift?”. På tal om zinos allvädersportfölj (som delvis inspirerat min mellanriskhink just nu) i jämförelse med alcur-fonden. Backtest på zinos portfölj verkar ju ha en sharpekvot på kring 1,2, Alcur har sedan start en sharpekvot på 1,9 (vilket borde vara efter avgifter men ska fråga i mitt mail till förvaltaren). Det talar ju starkt för att flytta iallafall en del av kapitalet till Alcur.
@GSverre bra input! Jag har tolkat det som att det handlar mycket om stockpicking (både lång och kort). Att det skulle hänga mycket på förvaltarna basserar jag delvis på att jag inte lyckats hitts någon lång-kort-hedgefond med i närheten av lika bra riskjusterad avkastning. Det är ju svårt att kopiera stockpicking som strategi och det ställer stora krav på förvaltaren ja, så det gäller att hålla koll på om förvaltarna byts ut som du säger. Jag tror egentligen inte så mycket på stockpicking med tanke på fonders generellt mediokra resultat, men kanske är marknaden inte lika effektivt när det kommer till att tjäna pengar på att blanka aktier.