Hjälp mig med motivera - att byta ”yrke/livsstil”

Löpare i grunden - sprang för mycket - blev skadad. Började cykla - cyklade mycket (volym/intensitet).

Nu har skador satt käppar i hjulet (haha cykelreferensen är kul), så en hel del pekar på att jag kommer få försöka söka min kick i något annat än idrotten.
Då går jag givetvis till mitt andra intresse här i livet - jobb inom finans, analys, statistik eller programmering, även makroekonomiska frågor är spännande…

Men hur gör man, både praktiskt och mentalt för att klara av att ställa om?
Att gå från elitidrott till ngt helt annat?
Eller är det för tidigt att ge upp drömmen om att kunna göra det jag älskar allra mest?

Släpp tankarna fria! Jag tar inte illa upp!:smiley:

3 gillningar

Om du vill fortsätta ta ut dig genom konditionsidrott men ändå undvika skador så kanske simning är något att satsa på? :slight_smile:

1 gillning

Cykel är ju annars en ganska skonsam idrott mot kroppen sålänge man inte crashar? Minska volymen och börja rehaba. Nu vet jag inte vad det är för skador dock du ådragit dig? Men en klassiker är ju att man ökar volymen alldeles för mycket utan att minska intensiteten. Går bra ett tag men sedan kommer antingen överträning eller skador som ett brev på posten.

Jag hade inte gett upp i första taget om det är din dröm. Snacka med idrottsterapeut och få hjälp med rehab om det behövs.

Skaffa coach om du inte redan har det. Många som tränar sig själva kör för mycket och hårt. Tänk polariserad träning (90-95/5-10 fördelning lätt/hård träning). Max 2 hårda pass i veckan, 1 långpass i snacktempo och resten lätt och lugnt. Så tränar man t.ex 10h/veckan så sikta på max 1h intervalltid totalt och resten lugnt tempo. Vid 20h så kanske 1,5-2h intervalltid totalt. Gärna minst 1 hel vilodag i veckan. Men det där har du säkert koll på :slight_smile:

Glöm inte styrketräningen också.

Kan rekommendera att titta/lyssna/följa Dylan Johnson och Dr Stephen Seiler på Youtube. Mycket bra och enkel forskningsbaserad träning som ger bra effekt långsiktig, men du kommer inte vara häftigast på strava.

Kämpa på! :slight_smile:

1 gillning

Finns en bok som heter “The Art of Learning: An Inner Journey to Optimal Performance” som möjligtvis kan vara av intresse. Boken är skriven av en individ som lyckats bli världsmästare inom både kampsport och schack.

Jag har läst boken och anser att den kan vara högst lämplig för din sits.

https://www.amazon.se/-/en/Josh-Waitzkin/dp/0743277465

1 gillning

Satsa på styrketräning. Ät bra mat i lagom mängd och satsa på 10 kg mer i muskler. Då har du något annat än cyklingen att “nörda ner dig i”. Viktigt att ha ett annat mål med träningen om du inte kan cykla tänker jag.

1 gillning

Det kommer inte att vara svårt för dig att fokusera på något helt annat än idrotten och dessutom lyckas väl, du är ju van att kämpa.

1 gillning

Det är jättestort problem idag bland elitidrottare idag vars karriärer tar slut. Psykisk ohälsa bland de som slutar av olika anledningar är väldigt vanligt.

Det ska tas på allvar. Många knyter sin identitet till idrotten och när idrotten då försvinner en stor del av dem själva.

Här finns bra information:

Det finns mycket mer om man söker runt. Martin Lidberg har pratat en del om det, men det finns också en hel del forskning publicerat inom detta.

3 gillningar

Se aldrig ditt karriärbyte som ett problem utan som en ny positiv utmaning. Vi är många som tvingats byta karriär och lyckats väl.

3 gillningar

De flesta omställningar börjar med ett litet steg.
Istället för att fokusera på en femårsplan och allt du måste göra sen och sen och sen och sen, så skulle jag bara försöka identifiera första steget.
(Sök ett jobb? Ring en vän? Uppdatera din LinkedIn? Gå en kurs? Köp en bok?)

Sen gör du det.

När det är gjort gör du steg 2.

Etc.

1 gillning

Sök en YH inom dataanalys eller kanske full stack developer?

Sätt upp stenhårda prestationsmål för varje delkurs. Fokusera tidigt på var du vill hamna, sikta på det direkt börja bearbeta en rekryterare tidigt.
Lägg två år på att överprestera och kom ut på andra sidan bättre än alla andra med halva Inne på drömjobbet.

1 gillning

Jag har lagt en hel del tid på cykel och träning och kost i mina dagar. Men har nu blivit äldre och kroppen återhämtar sig inte om man jämför med hur det var förr. Skador kommer och gamla skador kommer tillbaka. Så har varit tvungen att dra ner för att över huduvdaget kunna träna

Tränar fortfarande 6 gånger i veckan men betydligt mindre jämfört med förr… räknar inte in promenader i den tiden.
Sen börjar ju cykelsäsongen snart och det börjar dra lite i lusten. Så man lär nog göra lite för mycket ändå :see_no_evil:

Det som hjälpt mig är att bredda intresse och tankar, lyssna på olika poddar och har blivit mer intresserad av att utvecklas som person mentalt men också inom jobbet och yrkesliv. Energin måste ju ta vägen någonstans så att säga.
Så börja utforska andras tankar, perspektiv och vad du går igång på. Du är ju här vilket indikerar en sak :slight_smile:

1 gillning

Hur gammal är du?

Hur går dina tankar nu några dagar och svar senare @Ellen_Persson ? :slight_smile:

Ska sätta mig och läsa igenom lite i lugn och ro. Har varit ett par intensiva dagar med resor osv.
Men otroligt tacksam för allt engagemang. Och jag återkopplar med mer utförliga tankar :raised_hands:

Jag är så gammal som 26 (åldersångest deluxe!!)

Jag är själv 28 och fick rehaba skador i 8 år innan jag kunde känna mig fri i min kropp igen och börja träna på toppnivå igen. Väl där så hade jag skapat för många andra störningsmoment i livet (hus/lägenhet/för roligt jobb/utbränd) för att kunna komma tillbaka till idrotten fullt ut. Kommer alltid att skava i mig att jag aldrig riktigt fick chansen efter skadorna att ge det allt jag kunde. Går inte en dag utan att jag tänker på att banta ner livet och börja igen.
Älskar att jobba med det jag gör men skulle någon fråga om jag vill bli idrottare igen och få hälften av min nuvarande lön så hade jag sagt ja på plats!

Skulle jag ge något konkret tips så är det att kontakta PosturalWorkout.com är du beredd att rehaba så kommer du inte få bättre hjälp någon annanstans. Jag hade gärna med facit i hand gett dom 100 000 dag 1 istället för de ca 300 000 och som sagt 8 år av letande och testande som jag istället gjorde. Träffade MÅNGA olika professioner under den tiden och inget kom i närheten av den effekten.