Hjälp mig motivera bort status

Tänkte det är dags för en kort men förhoppningsvis god uppföljning! Till att börja med, har bara tanken om att gå ifrån befintlig arbetsplats orsakat en serie goda biverkningar. Jag har fått så mycket djupare insikt om mig själv, och framförallt har jag fått distans till min arbetsplats. Som en följd av det är jag mer snäll mot mig själv. OCH det har jag märkt främst av att jag är snällare mot andra. OCH det har jag märkt främst av att kollegor och övrig personal är betydligt öppnare mot mig. Allt det inom loppet av bara några månader. Kollega berättar om sin mentala ohälsa. En annan skickar mig sms på kvällen om lärdomar från op. Jag har fått present från ST läkare efter forskningshandledning. Jag bråkar knappt med tonåringen när han inte kommer hem i tid på kvällen. Jag är mer stabil i mig själv. Det här är den mest lyckade investeringen sedan jag flyttade mina innehav till Lysa.

Men det var bara bieffekterna. Hur blir det med bytet? Jo, det närmar sig ett beslut. Jag har fått mycket hjälp av att läsa Ralph Keeneys bok Smart choices. Den går inte att läsa pärm till pärm. Jag fick plocka fram block och penna och jobba med min frågeställning. Jag har kommit så långt som till kapitel fem och det har varit svinjobbigt men också helt underbart. Av ren slump läser jag också Kahnemans Thinking, fast and slow och Grants Think again parallellt (Kahnemans är tung, den kräver mycket eftertanke så jag behövde något lättare och det fick bli Grants bok). Bästa med Kahneman och Grant hittills har varit om hur lätt vi kan lura oss själva när vi vill ta beslut. Det har fått mig att rannsaka mig själv. Och bli ödmjuk mot mig själv om vad jag egentligen vill. Viktiga frågor som jag är glad att jag ställt och delvis svarat på.

Sen har jag förstås haft enorm nytta av alla svaren i forumet. De flesta svar hamnade i word tabeller som jag utvärderade tidigt. De svar som jag värderat mest har jag kondenserat till enstaka ord och fört vidare in i Keeneys tabeller. Stundvis förvånad över hur min fråga besvarats. Den var ställd med status som utgångspunkt, men många svarade utifrån frågan om byte av arbetsplats, vilket kanske är ett enklare svar. Eftersom frågorna överlappar så har även svaren om arbetsplats följt med in i Keeneys tabeller, efter lite handpåläggning förstås.

Jag har allså inte tagit de slutliga beslutet än och frågan är under bearbetning fortfarande. Men en sak blir säkrare för varje dag, och det är att statusfrågan nästan är helt utagerad för min del. Som en följd av distansen till min arbetsidentitet så ser jag de goda sidorna och framförallt friheten i att vara statuslös. Det var inte så svårt som jag trodde faktiskt. Det beror nog på att jag hade kommit en väldigt bra bit på vägen när jag startade tråden. Men så behövde jag en knuff från er för att hoppa. Alla kommentarer välkomnas. Återkommer.

11 gillningar