Intressant, låter rätt likt vår situation bortsett geografiskt läge.
Vår V70 (2008) genomgick ett motorras, och reparation var inte ekonomiskt försvarbart. Vi gillar Volvo mycket och bestämde oss tidigt att leta efter en ny Volvo, även om det inte nödvändigtvis är det mest ekonomiska, men beprövad komfort och andra tidigare bra erfarenheter vann i detta läge. Efter intensivt studerande, provkörande, och en del sömnlösa nätter har vi landat i att färdigställa affär i nästa vecka om en V90 från 2019 som gått 3500 mil. D4-motor och en hel del tekniskt lullull och dragkrok, för ganska exakt er budget. Det som var viktigast för oss var packutrymme och körkomfort egentligen och då var valet ganska enkelt. Utrymmet i V90:n är mindre än i V70, men något större (dock inte så stor skillnad som man kan tro) än i V60, hade vi inte behövt det större utrymmet hade valet nog blivit V60. El/hybrid hade varit trevligt, men vi har helt enkelt inte ekonomi att införskaffa i dagsläget, även om det kanske skulle bli billigare på sikt mha diverse kalkyler som man läser om i andra trådar (kanske kan denna tråd slippa just det resonemanget?).
För 300k kan ni hitta både V90 och V60 med både få mil och år på nacken. Men det första steget torde vara att åka till en handlar och jämföra, provpacka och provköra. Vi är vana med “stor” bil, V70:n, så steget till V90 (12 cm längre) kändes inte tungt, men beroende på era körvanor så kan det ju förstås upplevas som en bil som är för stor. Kör ni mycket inne centralt i STHLM kommer väl miljözoner i spel, vill minnas att jag läst att man behöver ha Euro 6-klassning numera, men det skall inte vara några problem med en modern diesel. Just storleken på bilen kommer förstås i spel om man kör inne i städer också, och då hade jag valt en V60 alla dagar i veckan om jag inte hade behov av det något större lastutrymmet. Jag uppfattar D4 som en trevligare motor än D3 (vilka det troligen rör sig om i denna prisklass), i synnerhet med automat, men det är i viss mån en objektiv bedömning har jag förstått när jag läst diverse forum.