Hjälp: Spara till buffert, motorcykel, pension hos SEB?

Hej!

Jag har en form av autism som gör att jag har svårt för förändringar samt att jag har svårt att hantera många saker samtidigt. Önskar därför ha allt mitt sparande hos min bank (SEB) så jag slipper hålla på och bolla fram och tillbaka mellan andra aktörer, slippa hålla reda på flera olika konton etc.

Jag vill spara till tre saker.

1. Till en buffert på 2-3 månadslöner.

2. Till en motorcykel som kostar 100.000 kr och som ska inköpas om 4 år.

3. Till pensionen. Har 20 års sparhorisont.

Tänker jag rätt när jag sparar både bufferten och motorcykeln på sparkonton? Eller ska man chansa på motorcykeln och välja 50% sparkonto & 50% global aktiefond?

Och pensionen? ISK och lägga allt på Länsförsäkringar Global Indexnära?

Jag kan lägga 5000 kr/mån på sparandet. 1000 kr till bufferten, 2000 kr till motorcykeln och 2000 kr till pensionen.

Tack på förhand.

/Max

3 gillningar

Jag tycker det låter som ett klokt upplägg! Personligen hade jag haft sparandet till motorcykeln på sparkonto när det är så kort sikt som 4 år. Tråkigt att chansa med aktier och så går börsen ner och så har du plötsligt inte råd med motorcykeln.

Pensionen helt klart på ISK och ha basen i Länsförsäkringar global indexnära :slight_smile:

6 gillningar

Håller med @MattiasA90

Vettigt att ha buffert och till MC på sparkonto. Förstår att du vill ha det på SEB så då får du offra den 0.6-1.2% ränta du kunde fått hos nischbanker. Men det blir ändå inte så mycket av det efter skatt.

Pension i ISK utan tvivel. LF fonder är ett bra val men själv hade jag hellre tagit SPP Aktiefond Global som också har låg avgift men även ger exponering mot emerging markers, om du vill det. Kom bara ihåg att hålla i sparandet även när det rasar, och sälj för guds skulle inte förrän du närmar dig pension!

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning

Tack för era svar.

Det blev 80% SEB Global Indexnära C USD - Lux och 20% SEB Sverige Indexnära A samt sparkonton för budget och motorcykel.

3 gillningar

Kollade SEB:s fondlista och det var ju väldigt klent med globala indexfonder. Den enda som verkar finnas är den du valt som handlas i USD och kostar 0,45%. Synd att de inte verkar erbjuda någon bättre.

Annars tycker jag du gjort bra val :slight_smile:

Länsförsäkringar Global finns ju.

Då hade den varit ett mycket bätre val. Missade att den fanns med men jag kanske letade för dåligt :slight_smile:

Den heter USD men handlas i SEK. Den verkar också gå bra.