Jag har länge funderat på att starta eget klädmärke, har alltid varit intresserad av mode och sytt upp några klänningar för eget bruk. Blir ofta stoppad av främlingar som
Undrar vart jag köpt kläderna. När jag sytt upp mina kläder så har jag gjort det utomlands och bara några enstaka klädes plagg. Min fråga är hur gör jag för att starta småskaligt? Om jag har ideer på kläder hur designar jag detta på papper osv? Och vart hittar jag klädtillverkare som syr upp ? Tacksam för hjälp!
Det är tufft i modebranschen just nu, och det ser inte ut att ljusna på ett tag tyvärr. Känns dock som att hela modeindustrin står inför förändring och att folk börjar dra sig ifrån det massproducerade och letar efter mer unika plagg/second hand (hållbarhetstänk). Hade jag varit du hade jag börjat sy upp plagg själv i en storlek, börjat sälja på valfritt medie för att se intresset och ta det därifrån?
Oavsett så kan ett bra tips vara att försöka nätverka. Gå på seminarier/träffas i ex Borås (borås Fashion center, THS osv) dels för att bolla idéer men också för att få kontakter till företag som producerar smått. har du någon erfarenhet av industrin och inköps-och produktutvecklingsprocessen? Hemtagning av varor? Hur kan du skapa dig den kunskapen annars? Vad kommer ditt klädmärke ha för unique selling point? Hur ska du nå ut? Det är många frågor man måste ställa sig. Ett första steg skulle kunna vara att utbilda dig på valfri textillinje om du inte redan gjort det? Då får man en bättre insyn i vad som krävs.