Som @janbolmeson skrev för en månad sen söker vi nya moderatorer för att hjälpa till i forumet när två hjälpsamma själar valt att sluta:
Forumet skulle inte vara det som det är utan jobbet som moderatorerna gör i det tysta. Varje dag hanteras många flaggningar, trådar slås samman, inlägg flyttas, personliga meddelanden ska besvaras och sådana saker. Det som ofta utåt aldrig ses.
Det är pro bono och vi försöker uppskatta så gott det går, här under höst/vår ska vi planera in en träff med moderatorerna till exempel för lite hopp och lek + god mat
Om du skulle kunna tänka dig att hjälpa till får du gärna skicka ett PM till mig!
Vet inte hur det ska tolkas men egentligen vet jag inte om det är så självklart när forumet drivs i AB-form.
Moderatorer jobbar gratis på andra sidor också, typ Reddit, men på många sidor kan man påverka mer och kanske i praktiken styra/“äga” ett delforum eller liknande.
Jag säger inte att det är en bra modell här men begränsad möjlighet att påverka/äga inriktningen i kombination med ett vinstmotiv hos den man arbetar för kan bidra till att det blir mer utmanande för forumägaren att hitta gratis arbetskraft.
En ideell förening som drev ett forum skulle säkert ha det lättare med det.
Jag personligen skulle inte vilja jobba gratis för ett AB oavsett om det ger kunderna/användarna nytta eller inte, om jag inte är med och äger någon del. Det kan vara en jättebra grej men formen skaver, för mig.
Jag har själv varit moderator på ett stort forum under många år, vilket jag självklart inte fick någon ersättning för. Jag har faktiskt aldrig hört talas om en moderator som fått betalt för det. Såvitt jag vet är det något man gör helt pro bono, oavsett forum. Jag ser inte problematiken i det.
Nä, det behöver man inte. Jag säger bara att det förmodligen skulle vara lättare att hitta folk som ville jobba gratis för t.ex. en ideell förening än för ett AB.
Typ ett AB som driver en hundrastgård, badplats, fik eller något annat som folk upplever är en bra grej. Det är svårare att få folk att jobba gratis eller billigt för ett AB än om det skulle vara i t.ex. föreningsform.
Är det någon som står och väger eller vill veta hur det att vara moderator så går det bra att skicka ett PM till mig så svarar jag på alla relevanta frågor