Tack @lilladoktorn för dagens bästa inlägg i forumet.
Jag tog med mig det från en HLR-kurs när handledaren sa, kom nu ihåg att ni med största sannolikhet INTE kommer rädda livet på personen och det beror inte på er. Sannolikheten att överleva ett hjärtstopp utanför sjukhuset är låg. Men att göra HLR är alltid värt det för det ökar den lilla sannolikheten väldigt många gånger.
Och ja, kan relaterade till det där med skuldkänslor. Min pappa dog ju hemma av hjärtinfarkt. I många år har man undrat om man kunde gjort något annorlunda. Även om jag idag har mer empati med mig själv då jag vara 13 år gammal när det hände.
Instämmer! Något jag tagit med mig från HLR-kurserna är att i stort sett det enda riktig allvarliga felet man kan göra är att inte göra någonting. Om man inte gör någonting är överlevnaden 0 %.
Grova siffror, som beror på hur man mäter och vad man egentligen menar:
1 av 20 överlever ett hjärtstopp i Sverige. Jag gissar att allmänheten tror att siffran är betydligt högre.
Om en SMS-livräddare har varit på plats är överlevnaden den dubbla. Det diskuteras om det beror på SMS-livräddaren eller om det bara är någon statistisk villa.
Vid defibrillering inom 180 sekunder är överlevnaden 75 %.
Överlevnaden minskar med 1 % var 6:e sekund vid obehandlat hjärtstopp.
Stort tack för allt engagemang. Så fort det är något slags läkemedel inblandat eller annat som ”måste” köpas in så blir det samma argument mot varandra. Lite som i skolan, häll datorer över barnen och dra in på speciallärare. Som politiker känner man sig populär för att man minsann satsar på IT för barnen osv.
Min egen dementa mor hade vid 67 års ålder en lista på 15 läkemedel. Vid möte med läkaren ifrågasatte jag varför man t ex hade förskrivit medel mot trög mage samtidigt som hon också fick medel mot det motsatta.
Samma sak i utvecklingsländerna, dyra apparater köps in som kanske kan rädda några procent av gubbarna i 65+, men en liten handpump som kan starta andningen (för 500:-) på 5% av nyfödda saknas i stora delar av landet. I afrikanska länder hällde vi över dem Covidvaccin när de egentligen skulle behövt koleravaccin och myggnät istället.
Ja, jag tror att det stämmer fortfarande att just Röda korset har första hjälpen. Civilförsvarsförbundet HLR och stoppa blödningen. Allt gratis och på uppdrag av MSB
Det florerar många missförstånd i den här tråden. Päron jämförs med äpplen. Det påstås att läkare tycker si, och läkare tycker så. Helt snett ute.
Om man är intresserad av statistik avseende HLR så har Sverige mycket bra data som dessutom är lättillgänglig. Läs på https://shlr.registercentrum.se/.
Där kan man se: överlevnad på sjukhus senaste 5 åren: 37%. Överlevnad utanför sjukhus de senaste 5 åren: 15%.