Retractable Technologies Inc, sprutor där nålen dras in automatiskt efter injicering vilket minskar smittrisken

Intressant bolag, jag skulle gärna vilja veta om de används i Sverige och Europa?

Retractable Technologies Inc, sprutor där nålen dras in automatiskt efter injicering .

Jag har hört en analys av företaget där det nämns att de har svårt att ta sig in på marknaden i USA där det via upphandlingsregler råder ett de facto monopol.

De har däremot fått ett uppsving nu i och med kineshostan då sprutorna är mycket bra på att tömmas helt och därmed effektiva när man försöker få många doser ur en flaska med vaccin.

Vad säger ni i sjukvården om företaget, bra idé? Skulle det kunna köpas in i Sverige?

Är oavsiktliga stick med begagnad nål ett stort problem idag…? Som denna produkt löser?

2 gillningar

Har ingen uppfattning om hur stort företaget är men förmodar att det är litet i jämförelse med BD som också har en liknande spruta:

https://www.bd.com/en-us/offerings/capabilities/syringes-and-needles/safety-syringes-and-needles/safety-syringes/integra-retracting-syringe

När det kommer till kliniska studier eller liknande kommer man vilja ha en spruta som går att få tag på (då man vill använda samma sorts spruta i alla studier). Vet inte hur det skulle fungera med en mindre tillverkare.

Förmodar att idén med sprutan är för den som injicerar ska undvika stick (exempelvis en besvärlig patient). Gissar även att den är relativt mycket dyrare än en vanlig spruta, så vinsten att eventuellt få ut mer vätska från en vial måste då överstiga detta för att löna sig.

1 gillning

Bra fråga, företaget sägs ha grundats när HIV AIDS inte hade lika bra mediciner, men det finns ju fortfarande mycket skit man inte vill få som läkare och sjuksköterska.

Edward Goodman, the hospital’s director of infection control, wrote a letter to the purchasing department, saying Shaw’s product was “essential to the safety and health of our employees, staff and patients.” But Shaw soon learned that the enthusiasm of health care workers was not enough to gain him entrée; the hospital initially promised him a contract, only to back out three months later. Though he didn’t realize it at the time, Shaw had just stumbled into the path of a juggernaut.
Breaking into the medical supply market has always been tough, in part because for decades the business has been dominated by a handful of behemoth suppliers. In the case of syringes, the incumbent heavyweight has long been Becton Dickinson, or BD, a New Jersey–based company that controls 70 percent of the syringe market and has a lengthy history of trampling competitors.

Ser att det alltså är samma BD som nu har en konkurrerande produkt?

Finns även en film:

Så det finns alltså en konkurrent, intressant!

Fråga, den filmen man kan se på sidan du länkar till, där trycker man vid injicering vid 1:04 in hela nålen, typ 4 cm, in i armen, brukar man göra så?

Produktidén är nog att undvika stick i läkare och sjuksköterskor oavsett hur bråkig patienten är, misstag händer och det vill man undvika. Med tanke på löneläget och bristen på läkare och sjuksköterskor globalt så känns detta som en väldigt liten kostnad, med något dyrare sprutor? Ungefär som att vi alla använder bilbälte? Eller vad tycker du?

Angående administration så är jag inte vårdutbildad men om injektionen ska ges intramuskulärt så måste man väl säkert in 2-3 cm (beroende på hur mycket subkutan vävnad personen har).

Tror att dessa sprutor säkert har en roll då man behandlar vissa patienter. Vet dock inte om jag skulle tro det är tillräckligt för att investera i just detta företaget om det redan finns andra produkter från större aktörer.

Kanske finns någon som jobbar inom vård på forumet och vet om liknande sprutor redan används?

1 gillning

Detta lilla företaget var först, det verkar som om den stora konkurrenten med monopolställning tagit fram en konkurrerande produkt på senare år. Om jag förstått det rätt.

Men konkurrensen är klart ett hot.

Det ser ut bolaget fick ett avtal från U.S. Department of Health and Human Services. Det finns The Needlestick Safety and Prevention Act i USA men finns liknande lagen i EU o Sverige?

1 gillning

syrra här. vi använder kanyler av denna modell vid intramuskulära och subkutana injektioner idag. stickskyddet böjer man enkelt över kanylen. samma typ av skydd på kanyler för venprovtagning.

2 gillningar

Det är ett problem. När det händer så kan det innebära oro för den som råkats stickas. Man måste ta ytterligare prover på personen i fråga (kolla efter blodsmitta) och vårdpersonalen får också testa sig för smitta, men först efter flera veckor. Det innebär alltså att de kan gå och oroa sig i flera veckor om huruvida de blivit smittade eller ej.

Jag lämnar blodprover ca 6-10 ggr om året och har gjort det under ca 5 år. Det blir 30-100 gånger.
Det har hänt mig en gång under den tiden.

Min äldsta son har tagit vaccination totalt ca 10ggr och det har skett en gång för honom.

Så. Men de få datapunkterna kan man gissa att det inte är helt ovanligt.

Hittade denna artikel:

Där ser det ut som det händer majoriteten av vårdpersonal som arbetar med sådant minst en gång per 10 år. Det är rätt mycket.

Jag tycker idén låter intressant, om den kan göras billig.

Edit: Jag misstänker att det oftast sker i samband med att barn ska stickas. För att det måste gå så snabbt och för att barn är så oberäkneliga. Barn är dock de som antagligen är minst sannolika bärare av blodsmitta.

Edit2: Har läst att män är de som oftast svimmar av nålstick, och när man svimmar kan det ju också bli rätt stökigt (kramper hos patienten och allmänt kaos när patienten kanske faller i golvet etc). Så min intuition är att det är störst risk att sticka barn, följt av män och minst risk att sticka kvinnor:)

1 gillning

Jag jobbar inom vården. Blivit stucken flera gånger. Oftast sker det under avdukning när patienten gått hem. Det har faktiskt aldrig hänt mig eller mina kollegor för att det varit en besvärlig patient. Snarare slarv eller ren otur från vår sida.

Första gången var det ett stort mentalt trauma då jag trodde jag skulle få HIV, hepatit och allt möjligt. Andra gången var det mest besvärligt att behöva ta blodprov. Någon gång har jag låtit bli att säga något för att slippa allt strul.

Vi har ändå sprutor med skydd för att minska risken men det händer ändå. Jag hade varit intresserad av en sådan här spruta om den fungerade även inom vårt område (vilket jag tyvärr inte tror att den gör).

Däremot är jag helt ointresserad av enskilda aktier så gällande den biten har jag inga kommentarer.

2 gillningar

Det är inte jätteofta det händer. Man har som regel stickskydd på kanyler som används.

Och när det händer är det ofta slarv/slump/otur och har inte så mycket med patienten att göra.

Visst kan man krångla till det. I min region har vi policyn att om en personal sticker sig på en känd patient behövs bara ett prov från patienten. Detta analyseras inom något dygn och finns inga tecken på blodsmitta där behöver inga fler prover tas.

Sen är det inte sällan personal sticker sig på kanyler där det är lite oklart vilken patient som stuckit med kanalen. Då får man ta prov 2 ggr.

1 gillning

Det förekommer lite nu och då. Smittrisken dock mycket låg.

HIV är rel ovanligt. Nästan alla patienter står på behandling och då är smittrisken oftast noll.

Hepatit B varierande smittrisk beroende på stadium av sjukdomen. Vid stickincident tas prov på patienten och har den en hepatit b kan sekundörprofylax ges den stuckna som då inte blir smittad. Majoriteten av personalen dessutom vaccinerad och då är man som regel skyddad.

Hepatit C relativt låg smittrisk. Skulle man ändå bli smittad finns suverän behandling så att man blir botad.

Under mina sju år på infektionsklinik stötte jag inte på någon patient med blodsmitta som smittats på detta sätt.

2 gillningar

Tekniken för att tömma sprutan helt finns redan i andra typer av sprutor och används vid vaccinationer.

Tekniken för stickskydd är ju spännande! Men jag tänker att det behöver funka perfekt för att man ska vilja använda det. Kan tänka mig att känslan i sprutan skiljer sig lite från en vanlig injektion om det är en fjäder i.

Och som tidigare nämnts stickskydd finns ju i andra utföranden redan men det ligger ju i tiden då säkerhet får alltmer fokus. Men konkurrens och pris bör väl beaktas.

2 gillningar

Så man böjer över skyddet manuellt?

Tack för info! Verkar hända rätt ofta alltså. Vilket område passar de inte till?

Intressant!

Jag tror det kan bero på vårdsituationen. I USA finns ju många utan sjukförsäkring, då är det många som går obehandlade med en mängd olika smittor i sig. Sedan kommer de in till akuten för något, vård som vad jag förstår ofta är gratis, då är de smitthärdar.

Jag tänker också på Sverige och det stora antalet nyanlända invandrare som kommit de senaste åren, ofta från länder med dålig sjukvård, det görs ju inga obligatoriska undersökningar när de kommer till Sverige, jag vet inte hur ofta de gör frivilliga hälsoundersökningar, där borde det finnas en hel del oupptäckta och obehandlade smittor.

Ska jag vara ärlig gick jag inte in på länkarna och tittade ordentligt. Är kanske möjligt att det fungerar.

1 gillning