Ser att flera ändå tar hänsyn till det etiska (“andra behöver få det före mig”). Man lägger såklart in själv vad man vill i sina svar så jag kritiserar ingen. Men om det gick att lägga det åt sidan, vad skulle vaccinet vara värt för dig?
För min del hade jag varit beredd att betala en hel del. Pandemin har gjort att jag inte kan träffa de flesta vänner och familj. Mycket av livet är satt på paus. Samtidigt har jag en tumregel som säger att varje 2000 kr jag tjänar nu gör att jag kan gå i pension en vecka tidigare. Om jag sätter likhetstecken mellan förlorad tid nu (helt förlorad är den inte, men på många sätt ändå) och förlorad pensionstid senare i livet så har jag en hyfsat ren kostnad.
Om jag kan få vaccinet, säg, 8 veckor tidigare så kan jag vara beredd att betala i storleksordningen 16000 kr.
Det hela kompliceras egentligen mest av att den största nyttan kommer när vänner och familj också vaccinerar sig. Men jag har en vän jag gärna vill träffa som redan har fått sin första dos, och jag tror att mina föräldrar kommer få sina doser kring mars. Så den storleksordningen skulle vara ett inte helt oattraktivt pris.
Man skulle kunna bygga ut resonemanget till att jag förmodligen skulle vara beredd att betala 10000 kr per dos om jag kunde bjuda en utvald vän på sin dos. En till mig och en till hen.