Vad skulle du betala för att få dina doser covid-vaccin nu i januari?

Om vi struntar i etiska problem med att köpa sig förtur i vaccinationskön. Vad skulle du vara beredd att betala för vaccinationen om du kan få den redan i januari-februari? Totalpris för alla doser som krävs för en person, och låt oss anta att det är den typ av vaccin som du helst vill ha (till exempel mRNA).

Skriv gärna en kommentar med hur du tänker!

• 0 kr
  • 1-499 kr
  • 500-1499 kr
  • 1500-4999 kr
  • 5000-14999 kr
  • 15000-29999 kr
  • Mer än 30000 kr

0 röster

Satte 0kr
Jag kommer ta vaccinet när det erbjuds, men jag känner mig inte själv rädd för viruset eftersom jag är relativt ung och inte tillhör någon riskgrupp. Kommer ta det enbart av solidariska skäl.

3 gillningar

Samma här. Kan dock uppleva irritation över personer som uppges tillhöra riskgrupper men trots detta flänger omkring bland folk som vanligt, och där vissa av dessa även uttrycker att de själva inte planerar att vaccinera sig. Detta får mig att överväga att avstå.

Min röst tar inte hänsyn till det etiska perspektivet utifrån frågeställarens formulering. Hade det var tydligare att vaccinet hindrar smittspridning hade jeg betalat mer. För mig att det ett större problem att jag skulle sprida viruset vidare än att jag får sjukdomen själv eftersom jag i likhet med föregående talare är relativt ung och frisk.

Jag har varit självisolerande sedan mars. Jag vill säga att jag skulle vänta tills det är min tur, men det skulle vara mycket frestande att betala för att få det nu - speciellt när jag ser andra människor, inklusive de äldre som får vaccinet först och inte tar några försiktighetsåtgärder själva.

Jag tror just nu med mycket få doser skulle jag motstå, men om vi plötsligt fick stora mängder transporter och det kändes inte som vaccinet var så sällsynt (dvs. sjukvårdspersonal och äldre skulle inte nödvändigtvis missa om jag betalade för att få det nu) Jag skulle betala mycket.

1 gillning

Knappt överdödlighet 2020 (SCB). Med andra ord väldigt många gamla som hade trillat av pinn ändå. Så nej, jag hade inte betalat ett öre för att få gå före i kön. Men självklart kommer jag ta det när det erbjuds.

Eftersom mRNA-vaccin aldrig har varit ute på marknaden tidigare tänkte jag först att det kan vara en god idé att vänta några månader och se vilka långsiktiga bieffekter vaccinet ger. Att man dessutom stressat fram vaccinet är ett annat argument för att vara varsam. Sedan läste jag på om svininfluensavaccinet och där skulle det visa sig att ha väntat i 6 månader hade inte gjort någon skillnad alls. Då hade narkolepsi fortfarande varit ganska okänt. Man hade i princip behövt vänta ett helt år. Så länge vill jag inte vänta personligen så det blir vaccin till hösten om inte förr.

Att betala när någon behöver vaccinet mer än mig utesluter jag direkt. Därför röstade jag 0 kr.

Håller med Robert, så länge det råder en “bristsituation” på Coronavaccin så vill jag inte ta det istället för någon som behöver det bättre, så därför röstade jag 0 kr. Är själv strax över 30 så risken känns låg för några allvarligare konsekvenser av Covid, men antagligen högre än risken för att ett vaccin skulle ha allvarliga biverkningar på lång sikt.

Alla ni som är “unga och friska”, “väntar på min tur” "satte 0 kr"mm. säger ni också nej när det erbjuds för ni kan ju faktiskt låta ALLA som vill ta vaccinet få vaccinet före er eftersom det inte är så viktigt för er?
DET vore solidariskt!

Visst har det gått snabbt att få fram vaccin men det betyder inte att det stressats fram. Det bygger på kunskap från tidigt 2000 tal när SARS viruset kom och sedan har de flesta stora läkemedelsbolagen samarbetat där de gett varandra tillgång till forskning och haft de mesta öppet för alla istället för att gömma och försöka ha patentet själva etc. På AZ t.ex. så har ALLA forskningsprojekt lagts på vänt och det har enbart fokuserat på Covid, vilket gör att resurserna har varit enorma. Så att enkelt säga att det “stressats fram” är felaktig. Den forskningen som gjorts har gått snabbt, ja, men det betyder inte att den är sämre.

Det var ca 5 miljoner som fick vaccin för svininfluensa, ca 394 fall av narkolepsi uppmärksammades. Narkolepsi kunde man även få om man blev smittad av viruset i sig samt att det är flera fall (ca 1/3) hade fått narkolepsi även om de inte vaccinerat sig. Narkolepsin är så klart tragisk men ibland måste man se till nyttan mot risken också och tittar man på hur många som skulle dött utan vaccinet mot dessa 150-200 fall som KANSKE orsakats av vaccinet så är nyttan större.

“Efter justering mot normalförekomsten av narkolepsi bedömer Läkemedelsverket att cirka 150–200 individer drabbades av narkolepsi till följd av vaccineringen med Pandemrix.”

Referens:

Tittar man även på antalet narkolepsi mot vaccinerade så är siffran otroligt låg.

Jag får tillgång till vaccinet då jag arbetar som ambulanssjuksköterska. Ska bli vaccinerad imorgon efter mitt nattpass.

4 gillningar

Vi hade en större erfarenhet av influensavaccin före svininfluensan än vi hade av SARS-CoV-1. Notera också att det fortfarande inte finns ett vaccin mot SARS på marknaden. mRNA vaccin har aldrig tidigre varit på marknaden. När jag skriver att det stressats fram så syftar inte jag på framtagandet av vaccinet utan tiden det tagit att nå marknaden. Det tar under normala omständigheter år och inte månader.

EDIT: Notera nu att jag inte är någon vaccinmotståndare utan kommer ta det själv till hösten. Jag är bara lite försiktig med just det här vaccinet.

1 gillning

0k, jag betalar skatt.

Jag bestämde mig för att ta vaccinet igår.
Efter att ha sett denna.:
(Två delar pga krasch)

1 gillning

Ser att flera ändå tar hänsyn till det etiska (“andra behöver få det före mig”). Man lägger såklart in själv vad man vill i sina svar så jag kritiserar ingen. Men om det gick att lägga det åt sidan, vad skulle vaccinet vara värt för dig?

För min del hade jag varit beredd att betala en hel del. Pandemin har gjort att jag inte kan träffa de flesta vänner och familj. Mycket av livet är satt på paus. Samtidigt har jag en tumregel som säger att varje 2000 kr jag tjänar nu gör att jag kan gå i pension en vecka tidigare. Om jag sätter likhetstecken mellan förlorad tid nu (helt förlorad är den inte, men på många sätt ändå) och förlorad pensionstid senare i livet så har jag en hyfsat ren kostnad.

Om jag kan få vaccinet, säg, 8 veckor tidigare så kan jag vara beredd att betala i storleksordningen 16000 kr.

Det hela kompliceras egentligen mest av att den största nyttan kommer när vänner och familj också vaccinerar sig. Men jag har en vän jag gärna vill träffa som redan har fått sin första dos, och jag tror att mina föräldrar kommer få sina doser kring mars. Så den storleksordningen skulle vara ett inte helt oattraktivt pris.

Man skulle kunna bygga ut resonemanget till att jag förmodligen skulle vara beredd att betala 10000 kr per dos om jag kunde bjuda en utvald vän på sin dos. En till mig och en till hen.

Efter att ha sett Stefan Sauks utfrågning av högutbildade experter så bestämde i alla fall jag mig.
Jag har varit tveksam och är nu tacksam för att jag fick hjälp att bestämma mig.

Jag tog alternativet 0 kr.

Då jag redan haft smittan, med milda symptom.
Det känns bättre att inte köpa “någon annans” dos, då riskgrupper och yrkesgrupper som jobbar mot smittan behöver det bättre just nu.

Fast “jag tycker inte att det är tillräckligt viktigt för unga friska mig just nu för att betala extra för att gå före i kön” är ju inte direkt samma sak som “jag är ok med att vänta tills världens alla 7,84 miljarder människor fått det, sen kan jag ta det”. Jag gissar att du inte ser så svartvitt på allt.

1 gillning

Om det inte fanns brist eller etiska överväganden skulle jag betala 30000 för vaccinet. Det är roligt att tänka att denna sjukdom bara är mild för de flesta, men jag är personligen inte villig att underskatta sjukdomen för att riskera långvariga biverkningar eller död som vi har sett. Jag har gjort min egen forskning om de potentiella biverkningarna av både COVID och vaccinet och kommer under mina omständigheter att välja vaccin framför COVID i hjärtslag.

2 gillningar

Jag är inte säker på varför ditt inlägg flaggades heller. Är videolänkar inte tillåtna?

1 gillning

Räcker med att en snöflinga flaggar inlägget så blir det dolt. Detta borde Jan se över så att admin blir informerad bara, det räcker gott.