Hormonbehandling för kvinnor och män

Kvinnor får hjälp och recept för bättre hälsa.
Män får det inte hos allmän vård utan måste söka privat hjälp. Likt kvinnor som män vid 30, 35 ,40+ avtar den naturliga delen av ungdomens källa.

• Orkeslös
  • Trött
  • Nedstämdhet
  • Avtagande sex lust
  • Humörsvängningar

Efter ett halvår efter påbörjad testosteron behandling blev alltsammans ett minne blott.

Det vi tycker är anmärkningsvärt är hur män blir kategoriskt nekade denna behandling hos vårdcentralen, men östrogen ges ut gladeligen till kvinnor.

Varför är det så?

1 gillning

Tja det känns inte som något är fel direkt. Det är normalt. Att söka vård för att man är trött skulle aldrig falla mig in, vårdcentralen hade skrattat åt en. Man får ju inte hjälp annars, brukar vara “ta en alvedon”.

Lite knappt, kan du utveckla ditt resonemang.

Tja det känns inte som något är fel direkt. Det är normalt. Att söka vård för att man är trött skulle aldrig falla mig in.

Det här väcker en hel del frågor. Vad utgår du dina tolkningar från?

Den här rapporten är annars ett bra underlag: https://extra.skr.se/download/18.5627773817e39e979ef38a61/1642166066549/7585-792-3.pdf

Min syn på det hela är att östrogenmedicin just nu varit restad i flera månader, och min personliga erfarenhet är att det är väldigt svårt att få hjälp under förklimakteriet. Jag har fått hjälp med besvären (kortisonsalva, insomningstabletter), men inte grunden så länge jag har mens, men skulle återkomma när mensen varit borta ett år.

Och, vad har detta med ekonomi att göra, förutom att kvinnor sjukskriver sig i större omfattning på grund av exempelvis klimakteriebesvär?

5 gillningar

Sektion Off-topic hos RT
Här finns det många trådar som inte direkt vidrör ekonomin. Som - kan inte få barn - Olyckligt kär - osv.

Analkar ett argsint tonfall med uttryck och ordval eller bara tillspetsat.
Ha en fin dag

För att testobrist i många fall är en myt. Har stått i exempelvis dagstidningar nyligen.

Annars brukar män få bäst och snabbast hjälp i sjukvården. Om/när de väl söker den, vill säga :slight_smile:

8 gillningar

Blodprover är ingen myt och lögn, men att inte ta båda könen på lika stort allvar och utan förminskning är desto större inom vården.

Vilka då, det stämmer inte hos vår vänskapskrets och det flöde som belyser detta, man kan tycka mycket och ha lite kött på bena.

Varför tror du privata aktörer ser det som en nischad och bra verksamhet att bedriva och tillföra det till män om det var en myt.

Absolut inte argsint eller tillspetsat, utan nyfiket undrande var du hämtar underlag från, och utifrån min personliga erfarenhet.

Enligt rapporten jag länkade till är det en skillnad mellan mäns vård och kvinnor framförallt att kvinnors symtom tolkas som mindre allvarliga eller som psykiska, och mäns psykiska problem förbises. Men jag har inte läst om att testosteronbrist skulle vara ett problem hos män, därav min fråga.

3 gillningar

Pengar, pengar. Precis som allt annat :slight_smile: Såklart finns det män med brist men mycket färre än vad man kan tro.

10 gillningar

Problemet ser olika ut för olika individer, men det vi ser hos dom som har sviktad eller avtagande potent vid åldrande, funktionell men inte önskvärd.

Arbetet sliter och man känner att det inte är lika lättsamt som när man var yngre, som delvis beror på naturligt åldrande och testosteron brist då hormonernas värden gradvis sjunker hos män från 30 och uppåt.

Detta hos en del resulterar i oprovocerad argsinthet och obefogade stressreaktioner eller humörsvängningar och att de vardagliga trösklarna man står inför varje dag blir högre och mer svåråtkomliga att kliva över.

1 gillning

Jag hittade samma rapport som @Malvina länkat till, intressant läsning.

2 gillningar

Har man problem ska man såklart söka hjälp :slight_smile: Tråkigt om de som behöver den inte får den

3 gillningar

Som vi skrev - olika för olika individer och vårdcentralen angaerar sig inte för göra en utredning än att ta ett simpelt blodprov.

Tacksam och ny livskvalitet.’
Är 18 på nytt - fantastisk känsla :woozy_face:

Det är inte fel i sak att män på gruppnivå har mätbart lägre testosteronnivåer än för någon generation eller två sedan, men… Det har naturliga rotorsaker som man kan argumentera för borde lösas på annat sätt.

Framför allt:

• Bukfett = Överflöd omvandlar testosteron till kvinnligt östrogenhormon
  • Kronisk stress/kortisol från det moderna livspusslet och arbetslivet. Folk bör sänka krav och ambition i många fall. Eller i vart fall prioritera rätt arbete och livsstil efter förutsättningar och inte acceptera status quo.
  • Sömnlängd och kvalitet
  • Stillasittande/fysisk inaktivitet
  • Bristfällig kost

Det finns absolut en grupp som har låga nivåer trots att de gör alla rätt ovan. Men inte de flesta. Sen kan man absolut diskutera att medicinera även om någon har svårt att på egen hand råda bot på det i sin livsstil. Vi ger ju viktmedicin som Ozempic till folk även om de inte lever perfekt.

Men medelhöga/låga testosteronnivåer inom referensintervallen är inte nödvändigtvis rimliga att behandla. Det finns risker för hjärta/kärl, blod, prostata, hud mm om man inte har genuint låga nivåer vid medicinering.

12 gillningar

Vet inte om gifter spelar in? T ex mikroplast och hormonstörande tillsatser i allt möjligt. Har för mig vetenskapens värld hade något avsnitt om det. T ex diskmaskinsmedel som är kvar på disken.

För att de kan tjäna pengar på att lura på ängsliga män en behandling de inte behöver. Är väl inte svårare än så.

10 gillningar

Mjo, det vet man rätt säkert. Men det är ett komplext pussel att lägga för forskarna inom fältet.

I teorin borde många moderna plaster vara relativt säkra jämfört med för säg 20-30 år sedan eller ännu längre tillbaks, som jag förstått det. Framför allt repiga teflon-stekpannor var en utbredd källa till hormonstörningar för bara 20 år sedan. Inte idag.

Värme + plast är i allmänhet en kass kombo att exponeras för. Oavsett kön.

Pengar! Kosttillskottmarknaden omsätter miljarder med fina marginaler

Med några få undantag är hela den marknaden byggd på myter och placebo. Finns ytterst få preparat som faktiskt behövs.

8 gillningar

Vilken roligt inlägg och tycker du denna tråd kan kategoriseras vara ett trolleri :rofl:

Så alla män med mindre testosteron värden runt 7 ska acceptera det du skriver och inte få ha 13 normal-värde och ett mer livfullt liv på alla sätt och vis.

En del inlägg gör än mörkrädd :rofl: