Hobbyverksamhet i existerande AB

Hej,

Jag driver ett enmans-AB inom IT med omsättning på drygt en miljon per år med väldigt lite kostnader (drar av väldigt lite moms). Nu skulle jag även vilja starta hobbyverksamhet. På fritiden fotograferar jag och har fått förfrågningar där jag kan börja ta betalt. Vad jag har förstått kan jag driva det inom samma AB om jag bara breddar min verksamhetsbeskrivning?
Min stora fråga är egentligen gällande initialt inköp. Jag skulle behöva komplettera min kamerautrustning för att komma igång och skulle vilja dra av det på bolaget. Hur ser skatteverket på detta? Hobbyverksamhetens del i bolaget kommer eventuellt inte gå plus det första året, men räknar självklart med detta långsiktigt. Kostnaden för utrustningen blir väldigt liten i förhållande till vad bolaget tjänar i stort men det blir ju att dra av ingående moms från hobbydel från utgående moms på it-tjänster vilket känns märkligt.
Någon som har några tips och vet vad som gäller? Anses detta vara okej eller är det bättre att köpa privat?

Tack!

Har du det i AB så är det per definition näringsverksamhet. Vinstsyfte, varaktighet, självständigt. Har du intäkter från fotograferingen är det ju inget konstigt att du har kostnader för att förvärva dessa.

1 gillning

Tilägg till ovan: förutsatt att man inte ser det som privat :> kostnaderna blir lön/förmån. Men har du intäkter känns det ju rimligt att det är näring. Förutsatt att kostnaderna inte drar iväg, viljet skulke kunna indikera att det är ett privat intresse.

Bredda verksamhetsbeskrivningen så är det inga konstigheter. Speciellt inte om du sedan får intäkter. Om det inte skulle falla ut i intäkter och skv ifrågasätter får du berätta precis hur planen var - att bredda verksamheten. Inte alltid satsningar går hem, och inget brott att göra dåliga affärsval.

Självklart under förutsättning att utläggen ksn anses rimliga för den verksamhet du vill driva.

1 gillning

Helt rätt, glöm då inte att uppdatera bolagsordningen, ofta där som skv gör sin första bedömning kring vad som är verksamhetsnära för ditt AB.

För egen skull skulle jag också i redovisningen delat upp verksamheterna. Bara för att kunna följa upp hur bra/dåligt varje enskild intäktsström går. Antingen att du dedikerar några enskilda konton till fotograferingen eller att du inför ett kostnadskonto i bokföringen (din redovisningsbyrå kan säkert hjälpa dig med detta)

1 gillning

Tror också att skattemyndigheten kan ha synpunkter på att kamerautrustningen används även privat. Så det kan finnas en fördel i att ta viss andel på bolaget och viss andel privat.

Om utrustningen är ett måste för att genomföra arbetet och att fakturering sker via att bolaget nyttjar utrustningen så tror jag inte det är någon risk för förmånsbeskattning. Även om kameran också används privat.

Till rimliga gränser såklart, men har bolaget användning av utrustningen och kan argumentera för inköpet så tycker jag det låter ok.