Hög risk aktier VS ”högrisk” räntor?

Är det värt att införa high yield räntor i sin portfölj långsiktiga (den offensiva portföljen som är tänkt att så över lång tid.)

Vad tror ni? Någon som har denna blandning mellan indexfonder, räntor osv. :smiley:

I såfall skulle jag bytt lite aktieexponering mot high yield. Till exempel om jag har en 60/40 skulle jag bytt till 50%aktier, 40% statspapper och 10% high yield. Jag skulle inte se det som krockkudde delen utan som ett sätt att tjäna pengar i sidledes, svagt nedåtgående marknader.

1 gillning

Inget jag själv skulle göra eftersom high yield har så pass hög korrelation till aktier.

Vill du sänka risken i din offensiva portfölj så skulle jag hellre lägga till långa statsobligationer med låg kreditrisk. Då får man bättre ombalanseringseffekt.

Att ta bort aktier och lägga till high yield känns spontant som att man skulle få en portfölj som ändå rör sig precis som en portfölj med 100% aktier, fast med lägre avkastning men i stort sätt samma risk och volatilitet.

1 gillning

Jag har en del Eurozone HY och en sådan blandning kan man kanske säga. Jag har även EM sovereign government obligationer I USD som är “hög risk” räntor.

Men, detta är en del av en sänkning av den totala risken i förberedelse för uttag och FIRE. Dvs förväntad avkastning på längre sikt sänks också.

I en långsiktig portfölj som inte ska säljas inom 10 år skulle jag ha kört allt i global index aktier.

På kort sikt kan HY kanske gå bättre än aktier, men troligen inte på lång sikt.

Jag tycker att HY är ett ok sätt att sänka volatilitet i samband med total risk sänkning. Aktier har bra mycket högre volatilitet än HY.

1 gillning