Hej!
Har för närvarande Spiltan högräntefond i min portfölj. Men vad jag har förstått så är det inte många här som förespråkar den fonden. Varför? Vad kan man ha för alternativ?
Hej!
Har för närvarande Spiltan högräntefond i min portfölj. Men vad jag har förstått så är det inte många här som förespråkar den fonden. Varför? Vad kan man ha för alternativ?
Många måste vara jag 
Vill klargöra att jag egentligen inte har något emot High Yield-fonder, utan tycker att:
Som CL skriver så är det en “High Yield” fond, denna investerar då i företagsobligationer som har högre risk men även till en högre ränta. Dessa företagsobligationer är i bolag med sämre ekonomi och blir då känsligare vid eventuella kriser då dom redan har dålig ekonomi.
Om det börjar gå dåligt i dessa bolag, så kommer dom tillslut inte kunna betala räntan och det blir kreditförluster, detta medföljer en nedgång för räntefonden.
Jan förklarar detta väldigt bra i denna artikeln om just räntefonder!
Den är helt enkelt för dyr.
Samtidigt förespråkas guld som bekant också gick ner under covid-crashen.
Jag gillar ge exemplet som lång inte tänker på:
aktiefonden med högst avkastning innehåller de bästa bolagen
räntefonder med högst avkastning innehåller de sämsta bolagen
Jag har inget emot HY-fonder, bara man inte tror att man har köpt en räntefond som ska skydda vid nedgång.
Spiltan Högräntefond kan kallas ”quality high yield”. Den satsar mera på okej bolag som inte kan få bästa villkor pga deras investeringar eller bransch (typ Intrum). Många high yield fonder har helt enkelt riskabla bolags räntor. Spiltan föll ”bara” 15% vid Coronakraschen medan många europeiska hy-fonder föll lika mycket som aktier dvs 30%.
Spiltan Högriskfonden är bra, har haft den tidigare, men tycker att räntenivån och särskilt riskpremierna för alla slags företaglån är inte attraktiva i nuläget.
En annan högräntefond är även Spp high yield Företagsobligation. Den verkar okej och är billigare än Spiltan. Men som @janbolmeson skrev så är detta räntefonder med hög risk och de tenderar att gå ganska likt börsen överlag.