Hej,
Jag får låna upp till ca 700k till 1,49% ränta på Avanza. En korträntefond borde väl kunna ge runt 3,5% under ett år. Kan de vara en bra idé att slå till på ett räntearbitrage med väldigt låg risk? Använder ISK.
Mvh Sven
Hej,
Jag får låna upp till ca 700k till 1,49% ränta på Avanza. En korträntefond borde väl kunna ge runt 3,5% under ett år. Kan de vara en bra idé att slå till på ett räntearbitrage med väldigt låg risk? Använder ISK.
Mvh Sven
Själv kör jag belåning på highyield-fonder som ger sådär 6% avkastning före ränta och skatt. Tycker det fungerar finfint.
Exempelvis?
Söker du på ”high yield” eller ”högräntefond” på Avanza så får du fram en hel drös !
Det fanns en som inte hade galet äcklig avgift, hade inte sett den förr: Storebrand High Yield Företagsobl. A SEK - handla fonden | Avanza
Tack!
Spiltan Räntefond Sverige är en korträntefond med företagsobligationer och bolån. Enligt deras senaste månadsrapport så har fondens innehav i snitt en ränta på 2,8% efter avgifter. Oklart om de då räknat med förvaltningsavgiften (0,1%).
Jag blir också nyfiken på vilka högräntefonder du gillar! Och håller med om att det finns många där ute. Efter att ha jämfört många fastnade jag för Storebrand HY, Lannebo HY och Simplicity HY plus några fonder som ska blanda IG och HY utefter vad de ser som mest fördelaktigt i olika perioder. Har blivit väldigt nyfiken på det här området men tycker inte att jag hittar så mycket på RT, förutom enskilda kortare trådar och att Jan i ett avsnitt om de bästa räntefonderna 2025 i förbigående nämnde att high yield-fonder är underskattade. Diskuterar med AI som mest beskriver att det är riskabelt, men jämfört med aktiefonder tycker jag att risken verkar bra mycket lägre. Står också att risken är störst om det skulle bli en recession, vilket jag inte tänker är det mest sannolika just nu ![]()
Jag tycker alla högräntefonder man hittar på Avanza verkar ungefär likvärdiga.
jag har kört Carnegies och Lannebos mest av lathet men hade jag haft mer sparkapital i högräntefonder, så hade jag nog blandat så många olika högräntefonder som möjligt för att diversifiera!
Tack för snabbt svar! Ja, jag har ju dessa tre, en IG och som sagt tre blandfonder. Tänker att då sitter i alla fall sex olika team och klurar på bästa uppläggen!
Tycker själv det låter som att fondavgifter och ISK-skatt äter upp mycket av det påstådda arbitraget. För korträntefond återstår endast risken?
ISK-skatt ca 1 % nästa år, ränta ca 2.7 %, avdrag ca -0.8 %. Så så värst mkt äter väl inte ISK-skatten?
Konstigt räknat. Ränteavdraget blir 30% av räntan på krediten: 1,49*0,3=0,447%. ISK-skatten just nu är 0,888%. Den totala skatteeffekten är därför 0,888-0,447=0,441%
Avkastningen efter skatt och avgifter blir på sista raden 2,7-0,441-1,49=0,769% på varje lånad krona.
Bara jag som inte fattat hur löjligt billigt portföljlån är på Avanza är, och tyckte man skulle ta höjd för nästa års ISK skatt.
Det är ju kortränta så bara att sälja när det inte är lönsamt längre. Om det inte är lönsamt med nästa års skatt så säljer man då.
Eller så håller man fonden på en AF-depå och skattar på vinsten istället för schablonen.
Med dina siffror kostar det väl just nu att låna:
1.49*.7+.888 = 1.93% hos Avanza
2.39*0.7+.888 = 2.56% hos Nordnet
Det känns som alldeles för lite vinst, där allting kan gå fel?
Det är ju inget arbitrage menar jag utan det är ju en pågående spekulation att räntefonder ska bräcka ränta+ISK skatt-ränteavdrag på kort sikt.
Och man måste verkligen jobba med stora belopp för att det alls ska vara värt besväret.
High yield var inte speciellt kul under covid.
-13 % drawdown vs -18 % för globalfond, om man “bara tittar vid månadsslut”, värre på enskilda dagar.
Det tycks mig som att en mindre belåning placerad i globalfonder har bättre riskjusterad överavkastning.
Absolut High Yield var inget kul under covid men:
Håller med, men lite trixigt med fonder där underliggande räntepapper har olika löptider och byts ut under tiden. Samt att de kanske har en fond-i-fond lösning.
Har man en obligation så vet man exakt löptid och avkastning och kan vänta ut på ett helt annat sätt.
Man får vara säker på sin förmåga att sitta igenom en covid-episod och även som @AimHigher skriver även förvaltarens förmåga att göra det.
Det är väl bara att kontakta fondförvaltarna och fråga när löptiderna går ut om en Covid-krasch skulle upprepa sig? Så vet man hur länge man måste sitta på fonden för att få tillbaka avkastningen. Jag brukar ofta ta kontakt med fondförvaltarna när jag undrar över något kring en fond.
Om jag minns rätt så var det väl bara Spiltan högräntefond som det gick åt pipan för, eftersom de hade för låg diversifiering och SBB och Heimstaden bland obligationerna.
![]()