Höga koncentrationer i global index

För mig är det detta:

1. Värderingen på många av deras aktier är att jämställa närmast krypto. TSLA t.ex. är helt frånkopplat företaget Tesla. Denna effekt har bara blivit värre och värre genom åren. Nu är vi i någon slags inflektionspunkt och det känns otryggt.
  2. Den politiska risken har slagit genom taket. Marknaden rör sig ±5% bara på vad en semidement gamling säger.

Så anledningen till att jag ändrar exponering är främst för att slippa bry mig om detta så mycket, utan kan ägna mig heltid åt att skratta åt cirkusshowen, utan att mina besparingar påverkas av det för mycket i det korta perspektivet. Däremot så missar man ju samtidigt alla sjuka uppåtrörelser också. Finns inget som säger att Musk måste misslyckas med att köpa hela statsapparaten och blåser upp TSLA :rocket: :full_moon:

1 gillning

Ditt exempel med Japan ska jag ha i åtankte, trots att det inte helt rättvist motsvarar USAs läge i dagsläget.

Vad är en korrekt värdering om det inte är vad säljare och köpare är överens om i varje givet ögonblick ?

Om du verkligen tror på detta finns det finansiella verktyg för just detta ändamål.
(High risk, high reward)

Definitionsmässigt blir det samma sak. Prisättningen är relativ, så om USA är för högt värderat så är övriga världen undervärderad.

Sen är hela aktiemarknaden värderad i relation till nuvärdet på kapital. Men det finns det inget sätt för dig att undkomma. Alla tillgångar prisätts i relation till värdet på kapital.

Håller inte med om detta. Om värdet ligger i de underliggande tillgångarnas förmåga att generera mer pengar så kan hela marknaden vara värderad högt i relation till företagens faktiska värde.

Om du måste ha pengar i marknaden så får du värdera regioner i relation till varandra. Men som investerare så kan du jämföra med att inte äga alls. Sen är det historiskt sett ett dumt beslut att hålla sig utanför marknaden helt, men poängen kvarstår.

Prissättning och värdering känns inte som samma sak när du investerar i tillgångar med avsikt att dessa ska generera kapital.

Nu är det inte hög risk jag är ute efter.

Då är du tillbaka i det jag skrev om värdet på kapital:

Du kan inte ducka detta, alla tillgångar prisätts relativt detta. I praktiken är det värdet på pengar.

Du drabbas av detta även om du har eller inte har aktier på aktiemarknaden. Eftersom det är värdet på kapital/pengar.

Du bör inte ändra vilka råd du följer baserat på marknadsförhållanden. Om du bestämmer dig för en viss fördelning så bör du hålla den, oavsett hur marknaden ser ut. Att reagera på vad marknaden gör är ett recept på dålig avkastning.

Däremot är jag inte alls lika hård på ”global fördelning är det enda som gäller” som många andra här på forumet. Jag tycker att det är att göra det för lätt för sig. En globalfond är viktad efter globalt tillgängliga investerbara aktier på publika börser. Det är en massa faktorer där som gör att förenta staterna har övervikt, som att deras företag oftare är börsnoterade istället för att hålla sig privatägda, att deras noterade aktier är väldigt investerbara och tillgängliga för utländska investerare och att de har väldigt få statligt ägda bolag. Plus som andra påpekat att företag från andra länder väljer att börsnotera sig på världens största börs. Den sortens faktorer gör att amerikanska aktier har en större vikt i globalindex än landets ekonomiska storlek skulle motivera.

Betyder det att man ska undervikta USA? Tja, en del menar till exempel att BNP-viktning är mer rättvisande när det gäller att få bra diversifiering. De som säger ”Forskningen säger att global viktning är bäst” förenklar något oerhört, vilket ”forskningen” också gör. Det är matematiskt bevisat att marknadsportföljen är den portfölj med högst förväntad riskjusterad avkastning. Du kan inte förbättra den portföljen. Men det beviset gäller bara under ett gäng förenklande antaganden som vi vet inte gäller i den verkliga världen, så hur mycket vikt man vill lägga vid detta beror lite på ens läggning. Och detta är innan vi ens börjar tala om faktordiversifiering.

Det finns saker vi definitivt vet, till exempel att det är oerhört svårt att slå index genom att tajma marknaden, och att avgifter dras direkt av från din avkastning. Så att investera i en aktiv fond med höga avgifter, eller i en fond som inte är kapitalviktad och därmed drar på sig en massa transaktionsavgifter, är antagligen en dålig idé. Men att vikta ned USA lite för att man inte håller med om att 60-70 % USA är maximal diversifiering, det är något annat.

Så jag skulle inte rekommendera att köra på fonder som har höga avgifter och/eller transaktionskostnader, eller att hoppa runt för att ”just nu är ju marknaden sådär och då måste jag agera såhär”. Det är dumt. Men att sänka USA i ditt sparande känns inte som en idiotisk idé, och det du förlorar i diversifiering är otroligt marginellt.

Det du däremot gör är att du löper en psykologisk risk. Avviker du från globalt index så kommer du att notera det när dina fonder ligger efter. Du kommer att känna dig smart om din andra fond går bättre än globalindex och dum när den går sämre. Och här ligger en viktig psykologisk fara, för det finns en reell risk att du då överger din strategi och plötsligt går in i 100 % globalfond efter att den gått bra, och då säljer du lågt och köper högt. Så ett ganska starkt argument för 100 % globalfond är rent psykologiskt, att du slipper den jämförelsen.

Själv har jag kört 40 % globalt, 40 % Sverige och 20 % tillväxtmarknader i snart 13 år. Det har inte varit en vinnande strategi om man jämför med 100 % globalfonder, men det är lätt att vara efterklok, och om jag tittar på min avkastning istället för att jämföra med det som gått bäst (globalfond har ju gått sämre än USA-fond, som gått sämre än Apple, och så vidare) så är jag ganska nöjd. Men vist har det smärtat när jag sett min globalfond dra iväg. Förbered dig på den smärtan om du ska gå den här vägen.

6 gillningar

I USA finns det ju väldigt mycket pengar som investeras passivt via t.ex. pensionsfonder av olika slag. Kan det vara en bidragande faktor till att USA blir så högt viktat att de främst investerar i fonder som täcker den amerikanska marknaden och inte i samma utsträckning globalfonder som vi ofta använder i Europa?

Jag vet inte. Det kanske kan vara en faktor, men det är också så att hemviktning är något så gott som alla länder sysslar med, och även om andra länder har mindre pengar så är deras marknader också mindre, så priserna bör drivas upp mer av en mindre efterfrågeökning. Men visst, jänkare äger aktier i en högre utsträckning än andra, delvis genom hur deras pensionssystem fungerar. Men det känns svårt att spekulera i. Jag är inte smart nog att kunna avgöra vilka marknader som är över- respektive undervärderade. Jag utgår generellt från att det mesta är korrekt värderat. Jag tror själv inte att det är sant, men jag tror inte att jag kan få bättre avkastning genom att satsa på att marknadens värdering är fel. Marknaden är långt ifrån perfekt, men klart bättre än mig.

Generellt är dock deras höga viktning en faktor på grund av att de har en massa extremt värdefulla börsnoterade företag. Men en del är ju också att de har högre P/E-värde än andra länder. Men på senare tid har ju den högre värderingen visat sig vara mer än motiverad, med tanke på hur bra det gått för dem. Så ja, en del av deras stora del av kakan är för att deras företag är högt värderade, men jag tror mest att det är för att folk tror att det ska gå bra för dessa företag, och det har ju varit sant hittills.

Sedan har jag medvetet valt en tillväxtmarknadsfond som undviker Kina av den typen av anledningar, men det är framförallt för att jag tror att det finns riskfaktorer som marknaden inte kan ta hänsyn till där. Men det är potentiellt relevant också för USA. Marknaden kan vara dålig på att prisa in politisk risk, eftersom många av de som köper aktierna inte själva löper den risken. Priset på amerikanska aktier sätts till stor del av vad amerikanare och amerikanska institutioner är beredda att betala. Om man tror att det finns en politisk risk där, att utländska innehav kan bli konfiskerade (jag tror själv att den risken är oerhört liten när det gäller Förenta staterna, men betydligt högre i Kina), så är det inte säkert att den risken prisas in av marknaden, eftersom såpass stor del av dem som sätter priset inte själva löper den risken.

3 gillningar