Högre konsultarvode för deltid?

Hej!

Jag är idag i ett uppdrag på 100% som närmar sig sitt slut och kunden vill förlänga med som deltid. Vilket jag personligen inte har något emot. Antingen hittar jag ett nytt uppdrag och fyller på till 100%, eller drar ner på sparandet och njuter lite av tillvaron.

Ni andra som är konsulter, tar ni samma timpeng oavsett eller har ni någon bra tumregel? Tex för deltid 80% ökar priset med X% och för 50% med Y%

Hej

Nu vet jag inte inom vilket område du konsultar inom och hur stor konkurrens du har. Men jag skulle rekommendera dig att ha ett timpris att utgå från, som du tycker är rimligt att utifrån baserat på det du konsultar inom. Sedan lägger du resurskonsultpris baserat på detta med vilken omfattning, uppdragets längd och eventuell uppsägningstid för uppdraget. Ju högre risk, desto mer betalt bör du ha. Detta är faktorer som jag tänker kan påverka vilket resurskonsultpris du kan arbeta för mot din uppdragsgivare.

1 gillning

Kanske ide vända på resonemanget även om det innebär samma sak?

För kortare uppdrag/% har jag X pris och bokar du <Y% beläggning eller längre än Z månader uppdrag får du W rabatt.

Sen kanske man VILL kommunicera det lägre priset främst i och för sig :thinking: (Men det beror ju lite på vilken typ av uppdrag man vill ha/sikta på)

1 gillning

Jag tycker det låter som du kommer bli utfasad gradvis. Projektet är slut, du behövs en tag till men efter 50% kommer de avsluta uppdraget helt. Är såklart en gissning baserat på min erfarenhet inom IT.

Så även om 50% skulle passa dig så är du kanske inte är redo för pension? Nästa uppdrag kan säkert vara på heltid igen.

Så kanske läge att förhandla om kontraktslängd snarare än rate, eller redan nu titta på annat?

Nej är inte redo för pension men har kassa att klara mig några år, och worst case är väl snarare några månader utan uppdrag. Så är lite taggad på att ta en “minipension” antingen via deltid eller lucka mellan uppdragen. Så är rätt flexibel.

Jag är lite i samma sits, är påväg ut (tror jag), men passar på att höja mitt timpris vid kontraktsförnyelse. Kunden måste behålla mig året ut men sen är det sannolikt att jag får gå eller trappa ned. Jag skulle älska att jobba 50 eller 80%, min lön täcks ändå och jag får tid över till andra uppdrag eller mer fritid.