Frågan om vem eller vilka som faktiskt äger huset är relevant för att besvara din frågeställning om att undvika att amortera.
Jag tänkte att de är allltid kanske ide att kolla va banken säger om de… Förr när de va fastighetsskatt så baserades skatten på taxeringsvärdet… Å taxeringsvärdet va beräknat till 75% av fastighetens saluvärde…
Hur väl de stämde är osagt… Värt ett försök att snacka me banken, jag skulle provat de…
5 kap. Bestämmande av taxeringsvärde
Grunder för taxeringen m.m.
1 § Taxeringsvärde ska bestämmas för varje skatte- och avgiftspliktig taxeringsenhet. Lag (2007:1416).
2 § Taxeringsvärde skall bestämmas till det belopp som motsvarar 75 procent av taxeringsenhetens marknadsvärde.
Läs mer här:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/3070.html?date=2023-01-01#h-5-kap-Bestammande-av-taxeringsvarde
Svenska staten, men det gör hon även utan csn!
Så är det kanske…
Jag äger men lånar lite mer än hälften. Av banken.
Mitt meddelande blev flaggat på ett svar. Jag ska läsa irrelevant innehåll men svaren från mig ska uppfattas annorlunda…kee? Svara på frågan och sväva inte i väg. Tänk inte på ex jag har etc. Jag representerar mig själv. Ni är mina “Rika tillsammans” jag vände mig till. Ingen annan. Hajar ni? Ups var det stötande…? Kram
Det var sista gången. Går ur det här.
Läste du ens mitt svar jag bemödade mig med att skriva? Vad var det för fel på det? Vad saknades?
Jag har aldrig någonsin hört någon uttrycka sig som att “banken äger hälften”. Jag förstår inte vad det betyder, men jag försökte tolka det och skrev ett så utförligt svar jag kunde. Men det dög inte?
TS har fått alldeles utmärkta svar, särskilt från dig men även från andra. Om TS inte tar in detta så är det som det är.
Dags att lämna denna tråd bakom sig.
nej det är det faktiska värdet i förhållande till bolånet. dock kan du inte omvärdera inom 5 år on du inte totalrenoverat
Det som är relevant för amorteringen är det amorteringsgrundade värdet, detta kan man ändra max vart femte år eller om du gjort en betydande förändring. Ett nytt kök/badrum bedöms sällan som betydande.
Amorteringsgrundande värdet kan skilja sig från marknadsvärdet och taxeringsvärdet.
Din bank är skyldig att på begäran lämna ut ditt amorteringsgrundande värde (går ofta att ladda ned) där också tidpunkten när det sattes framgår. Har man lån som understiger 50% av det amorteringsgrundade värdet kan man få amorteringsfritt.
Om ditt hushåll fått väsentligt försämrade förutsättningar kan man begära en pause i amorteringen.
Nej, amorteringsgrundande värdet är det som gäller.
Nej, amorteringsgrundande värdet som inte alltid är samma som marknadsvärdet.
Funderade lite kring detta också.
Har aldrig höjt ett bolån, eller värderat om våran bostad.
Använder banken Taxeringsvärdet i sina generella siffror… typ taxerat värde + 25%= Teoretiskt marknadsvärde. Om jag inte håller med dom kring det inkallar jag mäklare som sätter det faktiska marknadsvärdet?
Eller är det enbart värdering utav Mäklare som gäller för att bevisa sin bostads marknadsvärde?
Typ, är det inte så noga så kan de använda den statistik de har tillgänglig (typ samma som booli värdering), d.v.s. säg att man har 1 MSEK i i lån och vill låna 1 MSEK till men booli säger att huset är värt 6 MSEK då kan de köra på sin egna snabba värdering. Vill du ändra amorteringsgrundande värde så vill de ha värdeutlåtande från en mäklare de själva litar på d.v.s. deras “egen” om de även har sådan verksamhet.
Förstår, får helt enkelt ta dialog med dom när lånet löper ut.
Den “värderingen” som taxerat + 25% ger stämmer ganska överens med vad Booli nämner, så tänker inte betala 10kkr för att eventuellt en mäklare skall höja det någon % till.
Om du tror att schablonvärderingen (t.ex. booli/UC bostad etc.) stämmer så finns ju ingen anledning att ta in en mäklare. Men i många fall så är de rätt långt från sanningen så då kan finnas skäl att göra en riktig värdering.
Jag behövde inte betala en spänn sist, men det beror kanske på var man bor i landet, här ser de det som marknadsföring och en chans till mäklingsuppdrag i den närmare framtiden. De ville t.o.m. ta bilder (det sa jag nej till) för det kunde ju vara “bra att ha, nu när det var sommarfint och allt”.
Aha, jag trodde att det medförde en kostnad.
Men som sagt då ser jag var Banken anser att huset är värt och om vi orkar dra hit en mäklare…