Halloj! Har försökt googla men hittar bara så generiska råd. Kanske någon här kan hjälpa?
Jag har kvalificerade personaloptioner där jag jobbar nu, har konverterat en liten del, men inte allt. Det är inga astronomiska summor för det här forumet (jag har nog lyssnat på statistik-poddarna på sistone…
) men ganska mycket för mig. Mycket mer än jag har i övrigt aktiekapital så in the spirit of diversifiering borde jag kanske sälja av snart. Skulle jag sälja för senaste värdering (eller avvakta typ 1 år) kanske det rör sig om ett värde på nästan 1 msek och 80% vinst.
Borde jag starta ett holdingbolag och flytta över mitt ägande av aktierna dit innan jag säljer? Som jag fattat det behöver jag då inte vinstskatta utan kan investera vidare.
Pengarna är inget jag behöver eller vill konsumera för nu, utan är långsiktigt. Så då vill jag ju hellre investera bruttovinsten, än att först skatta och sen investera det som är kvar efter skatt.
Så frågan med holdingbolag blir väl om det är värt det? Jag är inte särskilt erfaren med företagande och vill inte hålla på med massa extra strul och betala massa pengar för bankkonton och redovisningstjänster osv om fördelen knappt blir märkbar.