Home-bias och övervikt mot Sverige | Sammanställning med argument för och emot

Eftersom jag tydligen blivit forumets hemviktningsentusiast så får jag väl gå i opposition här. Jag tycker inte alls forskningen är glasklar! Här har vi fyra källor som visar på bättre resultat med hemviktning:

1. Anarkulova, Cederburg, O’Doherty 2023.

In the Internet Appendix, we demonstrate that reducing the domestic
stock weight to 35% (and investing 65% internationally) produces small performance improvements relative to the Stocks/I strategy. This 35% domestic weight remains a large home bias for non-US investors, but we show that further reductions in domestic investments come at a cost of worse performance. As such, our results suggest that non-US investors should have a home bias in their equity portfolios.

1. Vanguard 2012
  2. Vanguard 2021
  3. Siamonds utmärkta 50 Years of Investing in the World (Länk till del tre, men alla delar är läsvärda)

Long story short, based on such multi-criteria assessment, the 80% global and 20% domestic approach appears the most optimal from both an emotional/risk standpoint and a performance/reward standpoint.

Så det är ju inte som att alla som publicerat studier är helt eniga om att 100 % globalvikt är bäst. Empiriska undersökningar tycks visa att hemvikt varit en fördel historiskt sett. Men jag är intresserad av studier som visar på motsatsen.

Förutom detta har vi frågan om avgifter och skatter. Det är en sak för ett företag som Opti, men för en småsparare som investerar i fonder är detta viktigt. Sverigefonder är bland de billigaste fonder man kan hitta, eftersom det är billigare för svenska företag att handla på svenska börsen. Och med utländska innehav betalar fonder utländsk källskatt, vilket är pengar som inte betalas för svenska innehav, och som inte heller fås tillbaka.

Om vi antar en effektiv marknad där alla aktier a priori bör ha samma riskjusterade avkastning så innebär detta att svenska aktier, i och med att de kan fås till lägre kostnad på grund av lägre avgifter och skatter, bör ha en högre riskjusterad avkastning för en svensk investerare.

Så:

1. Lägre historisk volatilitet
  2. Lägre avgifter
  3. Lägre skattekostnad

Det tycker jag är de främsta argumenten för hemvikt.

7 gillningar