Vad göra med mina ISK-fonder med höga avgifter?

Jag vet inte om det här är rätt tråd för att diskutera detta, så jag vill inte göra en lång utläggning. Jag kan peka på ett tidigare inlägg jag gjort som pekar på fyra studier som alla visar att en överviktning av hemmamarknaden givit lägre risk, i massor av olika marknader och tidsperioder. Endast i en studie i ett av fem undersökta områden (eurozonen) var det 0 % hemviktning som gav lägst risk. I alla andra studier och undersökta områden var det associerat med lägre risk att vikta mot hemmamarknaden.

Förklaringen är sannolikt valutaeffekter. Genom att diversifiera mellan utländska valutor och inhemsk valuta så minskar man svängningarna associerat med förstärkningar och försvagningar av valutan, vilket därmed minskar risken. Vilket borde innebära att en övervikt av hemmamarknaden teoretiskt borde ge en bättre riskjusterad avkastning eftersom man sänker risken. Jag är hundra procent med på att fler innehav sänker risken, men det är en snabbt avtagande effekt, och det finns fler faktorer, så som valutarisken, som är bättre diversifierad med en portfölj med en viss övervikt mot hemmamarknaden.

Plus, då, lägre avgifter och lägre skatter, vilket minskar kostnaderna som vi vet är en väldigt stark faktor. Varje krona du betalar i avgifter och skatter är en krona mindre i avkastning.