Kliver man av ett företag så får man tyvärr finna sig i att framtida värden är utom räckhåll (om du inte råkar ha en väldigt generös familj).
Rent praktiskt så kan ni ordna det genom en ”riktad indragning av aktier” för att undvika privata skatteffekter. Upplägget blir då:
- Du startar ett AB som köper dina privata aktier.
- Familjeföretaget beslutar om att minska antalet aktier med ditt innehavs storlek.
- Ditt nya AB erhåller ersättning för aktierna i enlighet med den värdering ni gjort av företaget.
Ersättningen hamnar i ditt nya AB utan skatteffektet.