Hur känns det att sälja sitt företag ångrar man sig? Nån som vill dela m sig hur ni kände efteråt både bra o dåligt o saker att tänka på!
Jag är 30+ har små barn o grubblar nu mkt fram o tillbaka🧐
Hur känns det att sälja sitt företag ångrar man sig? Nån som vill dela m sig hur ni kände efteråt både bra o dåligt o saker att tänka på!
Jag är 30+ har små barn o grubblar nu mkt fram o tillbaka🧐
Skriv gärna något mer så kan vi nog hjälpas åt att resonera.
En bra fråga är att fundera:
Om du säljer, hur kommer det kännas om 5 år?
Om du inte säljer, hur kommer det att kännas om 5 år?
Det beror ju på vad det är för bolag och vad syftet är med försäljningen. Generellt sett skulle jag dock säga sälj till rätt köpare. Att se sitt livsverk frodas efter fsg kan vara mycket värt.
Ja vad vill jag egentligen, först o främst ha mer tid m barnen även om jag jobbar deltid så är ju huvudet hela tiden kvar på jobbet, iaf är det så för mig, jag oroar mig för småsaker, antagligen kommer jag fortsätta oroa mig även efteråt för andra saker och om jag tog fel beslut, o jag kommer jobba kvar i företaget så antagligen är det oro kvar ändå.
Men jag upplever det som lite skönt o lockande att få en påse pengar, som ger familjen trygghet, så jobb hädanefter är mer ngt man gör för nöje o stimulering än för försörjning.
Dock är jag tyvärr en prestationsmänniska o mycket av min självkänsla tror jag sitter i det där företaget, jag tror jag kommer få lite av en identitetskris, vem är jag efter det, man sätter trots allt stor stolthet i det man utfört.
Om folk skulle tycka att jag var en idiot som sålde skulle jag känna mig värdelös o tvivla på mitt beslut tror jag.
Men som sagt jag oroar mig väldigt mkt dock är jag nog mkt som du var förut @janbolmeson även om du kommit långt på denna resa tillskillnad från mig, men jag vill ha mkt trygghet ekonomiskt, en stor påse pengar o ändå känner jag mig inte trygg!
Jag har insett att jag skulle ha dubbla pengarna för fire enl dagens utgifter med 4 % uttag, men jag känner ändå att det är risky, om börsen kraschar etc jag vill liksom inte att påsen pengar någonsin minskar, jag har svårt å anv mig av mitt sparande, helst skulle jag vilja att högen var så stor att jag kunde öka min levnadsstandard en del för mer resor o sen när barnen kostar mer, o ändå bara ta ut 2 %, sen tror jag dock att jag ändå vill jobba delvis då jag älskar mitt jobb.
( hur fördelar man förresten pengarna på lysa när man vill gå efter 4 % uttaget?) jag har dock förhoppningsvis 50 år kvar att leva o inte 30 år men tänker att principen ändå går att applicera om jag bara tar mindre än 4 %.
Är det 50/50 eller 90/10 eller 60/40 som är att rekommendera?![]()
Men va svårt att fatta beslutet är för mig, tänk om det är hemskt att vara anställd, finns inte direkt liknande företag på min ort o jag är lite av ett träd som inte vill flytta på mig o jag känner inte att jag skulle orka starta ett nytt företag. Jag har svårt att likställa mig med enbart 5 v semester/år!! är van vid 15🫣 dock finns ju föräldradagar att utnyttja, men gör man det?