Jag äger 1/3 av ett lönsamt företag tillsammans med min far och min syster. Pga av en tuff familjesituation med ett funktionshindrat barn har jag ingen energi och lust kvar att jobba längre, jag är 54 år.
Jag vill inte ställa till problem genom att kräva att få bli utlöst, jag skulle bara vilja plocka ut 1-2 miljoner så jag klarar mig till 65. Det finns sparad utdelning på ca 5 milj på min K10, men jag har inte mycket koll på vad det innebär. Det finns pengar i företaget så det skulle räcka att betala mig 2 milj, och en hög lönesumma så vi kunde ta utdelning på ca 1 milj var förra året. Jag skulle i och för sig kunna tänka mig att bli utlöst för en låg summa som jag klarar mig på, men det skulle kännas surt om syrran säljer företaget om några år och kanske får 30 miljoner för det. Och det kanske känns surt för henne om jag tar del av en värdeökning som jag inte hjälpt till att skapa om vi säljer företaget om några år.
Vad kan jag göra med den sparade utdelningen, kan den hjälpa mig att plocka ut 2 milj i utdelning i år?
Har någon något tips på hur man kan göra, jag är inte så insatt i det ekonomiska, har mest jobbat med händerna.
Ping @MoaD eller @RicardNylund något som ni har erfarenhet av eller skulle kunna hjälpa till med kring det emotionella?
När det gäller K10 så betyder 5 Mkr att ni kan plocka ut upp till era K10 belopp givet att företaget klarar det.
Jag skulle sedan tipsa om att ha ett autentiskt samtal där man berättar hur det känns och sedan försöker lösa problemet tillsammans.
Känns ju viktigt att ni hittar en lösning som du verkligen är nöjd med. Du skriver att du är nöjd med 2 miljoner men sedan skulle du ändå vara besviken om din syrra lyckas driva företaget så värdet ökat ännu mer?
Du måste nog komma överens med dig själv att du verkligen är nöjd med 2 miljoner och sen släppa företaget.
Ett alternativ kanske skulle vara att du blir garanterad en hög lön i tex 5 år (till ett värde av 2 miljoner) för att du släpper din del i företaget.
Kliver man av ett företag så får man tyvärr finna sig i att framtida värden är utom räckhåll (om du inte råkar ha en väldigt generös familj).
Rent praktiskt så kan ni ordna det genom en ”riktad indragning av aktier” för att undvika privata skatteffekter. Upplägget blir då:
- Du startar ett AB som köper dina privata aktier.
- Familjeföretaget beslutar om att minska antalet aktier med ditt innehavs storlek.
- Ditt nya AB erhåller ersättning för aktierna i enlighet med den värdering ni gjort av företaget.
Ersättningen hamnar i ditt nya AB utan skatteffektet.
Jag klev av familjeföretaget. P.g.a. detta blev jag utan en hel del kapital. Samtidigt är det det bästa jag har gjort. Jag slapp allt tjafs och de andra accepterade att jag inte ville diskutera företaget när familjen träffades och därtill gick de andra med på att inte snacka jobb när vi sågs. För mig var det dock ett beslut där det faktum att jag kunde bli utan en hel del pengar var något jag tog med i beräkningen och accepterade.
Jag tror du måste bestämma dig för vad som är viktigast: du kan inte både ha kakan och äta den.
Hej,
Varför kan man inte både ha och äta kakan? Kom överens med syrran att hon köper ut tex 50% av din andel för 2 miljoner. Behåll sedan resten av andelarna. Din syster kommer då ha full kontroll över företaget. Om hon säljer för 30 millar om 10 år så får du då åtminstone hälften av vad du skulle fått om du stannat kvar.
Tråkigt med ditt funktionsnedsatta barn - hoppas det ordnar sig! Glöm inte att om du helt ger upp dina andelar kan det göra det svårt för dig att lämna ett avsevärt kapital till ditt barn om du går bort före barnet. Detta är ngt jag tänker på mycket och en stark drivkraft för mitt sparande. När jag är borta vill jag att ett av mina barn ska kunna ha mer att leva på än statens allmosor…
Mvh
F
När det handlar om så mycket pengar så kanske du kan börja med att ta in en expert som värderar bolaget? Tänk om dina andelar är värda mycket mer än du tror.
Håller med. Det kan vara en nog så stor utmaning ändå att komma överens med resterande delägare om vilken värderingsform som ska gälla; substansvärde, 5 x årsvinst, etc…