Jag startade mitt företag okt 2024 efter att ha sökt hundratals jobb. Jag hade ett jobb som jag verkligen inte trivdes med. Jag är 52 år gammal, mitt företag är inom vävnadspreparering.Första året tog jag ut ca 15000 i månaden efter skatt i lön. Jag har ett blancolån på 250000 och har fått 200000 av min mamma. Jag har dessutom en obelånad bostadsrätt värd 1500000. Är det ide att sälja lägenheten och betala blancolånet? Eller att ta ett billigare lån?
Nu 2026 har det gått bättre jag tar ut ca 25-30 tusen efter skatt i lön per månad. Jag jobbar dessutom lite på en hudläkarmottagning. Mitt problem är att jag tycker att det är väldigt tungt! Det är mycket lättare att vara anställd. Jag har en anställd, hon jobbar bara en halv dag i veckan men det är lite sällskap iallafall. Detta är kanske lite flummigt inlägg, men jag söker tips och råd i min situation!
Hej, Jag saknar att ha arbetskamrater, sen på andra jobb jag haft så har man gjort sitt jobb och alla är nöjda och glada så har man kunnat gå hem och behöver inte ägna en tanke åt jobbet. Jag tar med mig jobbet hem nu helt enkelt. Det går väl ganska bra, det blir mer och mer kunder och kanske kan jag ta ut ännu högre lön nästa år. Jag lejer ut redovisningen.
Om jag var i din situation skulle jag då göra så här rent ekonomiskt:
Ta ett så stort lån du kan på lägenheten, kanske upp till 70% belåningsgrad.
Betala av blancolånet först från det lånet
Sätt av resten på ett ISK. Du kan också använda ett IPS med skatteavdrag som egenföretagare, det är mer förmånligt men kolla upp hur mycket du man kan sätta av per år. Dessa pengar på ISK/IPS öronmärker du till din pension.
Ju äldre du blir ju svårare blir det att få ett lån på bostaden, även om det är en bit dit för dig. Så lås upp en del av det värdet idag för att förbättra din ekonomi idag och säkra pengar för pensionen.
Jag skulle också logga in på minpension.se och fundera på om du behöver ta ett annat beslut kring ditt arbetsliv närmaste åren, lite beroende på hur läget ser ut där.
Förnekar tydligt vad du vill förändra/lösa. Då är det enklare att hitta oväntade lösningar.
Vad jag tolkar det du har skrivit har du följande saker du vill ändra på:
1. Du vill bli av med ditt dåliga lån 2. Du tycker det är tungt att vara egen och/eller att du tänker på mycket top jobbet på fritiden 3. Du känner dig ensam på jobbet.
Blancolån är ju bara att betala av. Dra ned på dina levnadskostnader och eller låna upp på lägenheten 2 och 3 skulle båda lösas om du hittade en anställning istället och lade ned ditt företag. Men kanske inte går. Om du måste ha en ett eget företag. Vad kan du då ändra så att du trivs bättre med det? Hur kan du umgås med mer människor? Du kan växa företaget så du får en anställd på mer tid. Eller umgås mer med människor på jobbet. När jag var själv i mitt företag hade jag tisdagsfika över telefon med en annan som också kände sig ensam i sitt företag. Jättetrevligt att få prata av sig om sina jobb problem med någon som förstod.
Hur kan du ändra ditt beteende eller förutsättningar så att det inte känns lika tungt att vara egen? Bättre ekonomi? Tydliga rutiner som gör tydligt övergång mellan jobb och fritid?
Som andra har sagt: lös blancolånet med ett bolån.
Sen när det gäller ditt bolag: att vara företagare innebär att man ofta tänker på det mer än om man man vore anställd. Man kan sakna tryggheten, umgänget med kollegor och att det kommer en lön den 25:e oavsett vad. Kanske skulle du trivas bättre som anställd? Du tar inte ut någon jättehög lön så den borde du kunna få som anställd istället.
Hej, Tack för ditt svar. Jag kan nog få ett jobb om jag flyttar. Jag hoppas också att det blir mer kunder nästa år och högre lön och att någon kan jobba mer här annars kanske jag flyttar
Har du något företagsnätverk du är med i? Ibland är det ett sätt att få ”kollegor”. Dvs andra företagare som är i samma situation. Kan din anställda ta mer ansvar? Kanske spela in hen på ett annat sätt. Så slipper du känna allt ansvar själv. Finns det någon du kan starta bolag ihop med i samma bransch? Här behöver du verkligen känna personen så du inte blir bränd men det är ju ofta en stor förändring till det positiva. Jag gissar att du har ett AB om du har en anställd. I så fall är det fördelaktigt med pensionssparande. Du kan avsätta en hel del utan att det märks på nettolönen. Slutligen man ska tycka det är kul att vara företagare. Det passar inte alla. Att vara det för att du måste tror jag inte är hållbart i längden. Om det inte finns något som håller dug kvar så tycker jag du ska överväga att flytta. Men kanske kan du hitta andra företagare att bolla med eller en kollega att driva ihop med så det blir roligare.