Hotell. Företaget eller privat?

Hej!

Min fru och jag har ett AB där hon hyr ut sig som konsultsköterska.
Igår på sitt jobb hade hon träffat en annan konsult och dom hade börjat prata om hotell. Enligt den andra konsulten så betalade hon sina hotellvistelser privat för att sedan få tillbaka det på sin skatt året efter.
Jag ifrågasatte detta då det i min värld inte går ihop då vårt företag står för hotellkostnader samt att man kan dra av momsen.
Det som gjorde mig osäker var att den andres pappa var revisor och hon lyssnade på honom och gjorde det pga av det.
Så min fråga är då om dom har hittat nåt speciellt kryphål eller den tjejen vill bara ha en stor summa pengar till sommaren året efter? Men får ändå ligga ute med pengarna i ett år.
Tacksam för svar och funderingar.

1 gillning

Det kan gå ihop om du tar ut fullt skattefritt traktamente från firman och lyckas boka billigt boende. I och med att det skattefria traktamentet minskas med en schablon om företaget ordnar boendet samt för varje måltid. Dock minskas det inte av hotellfrukost, så det bör man också räkna med hur det slår ifall man ändå bor på hotell.

1 gillning

Det stämmer att traktamentet minskas om företaget betalar för mat, men boendet påverkar inte traktamentet. Däremot kan man få ut halva nattschablonen (typ 150 spänn) om man “inte kan redovisa kvitto för sin logi”… Så tekniskt sett kan man väl sova i bilen eller nåt för att få ut 150 spänn skattefritt.