HR pressar om löneanspråk vid ny anställning

Så är det, precis som jag sa så är det inte det höga löneanspråket i sig som är problemet oftast, utan om det skulle komma sent i processen. Exempelvis kanske vi hittat ett uppdrag som vi vet betalar rimligt bra och kräver rimligt mycket, men så kommer någon och har ett högre anspråk än så, och då går vår affär inte runt, utan då skulle vi ha behövt hitta ett annat uppdrag, och då skulle vi vilja veta om det tidigt så att vi kan planera för och undersöka möjligheten att hitta ett uppdrag som betalar så bra. Kanske är personen värd pengarna, men överkvalificerad för de uppdrag eller arbetsuppgifter vi har just nu, och då är det onödigt om kandidaten klämmer ut sig det i sista sekund.

Jag håller helt med dig här. Därav mitt förslag ovan att uttrycka sig lagom vagt; dvs kräva marknadsmässig lön för för rollen/uppgiften. Det är lite som att hämnas på HR/arbetsgivaren, för det är ju ett högst rimligt anspråk, utan att någon vet vad det egentligen är :wink:

Jag vet inte vilka du mött så jag kan inte försvara dem. Men jag håller dels med dig i att företagen oftast inte klämmer ut sig sitt lönetak direkt, precis lika lite som en kandidat direkt säger den lägsta lön de skulle acceptera. Av precis samma skäl, alltså förhandlingstaktik. Det gör sig båda sidor skyldiga till enligt min erfarenhet.

Jag vet inte om du försökt rekrytera inom IT i dagsläget, men det är inte direkt så att man har väldigt massa kvalificerade kandidater att välja mellan och spela ut mot varandra. Hittar man två bra kvalificerade kandidater som faktiskt vill ha jobbet så spelar man inte ut dem mot varandra, man tar båda och sedan firar man rejält :wink: :smiley:

3 gillningar