HSB Bosparpoäng vid använding av förtur

När du fått förtur och tecknat ett bindande avtal för en av HSBs nyproducerade bostäder eller en av HSBs hyresrätter startar dina bosparpoäng om från noll för den förtur du använt. Om sparandet finns kvar på bosparkontot omvandlas det från poänggrundande belopp till ett överskottssparande för den förtur du använt. Bosparpoäng och poänggrundande belopp för den förtur du inte använt är oförändrade. Om du fortsätter att bospara efter att du använt din förtur till en bostad eller har ett överskottssparande får du nya bosparpoäng. Det innebär att du kan ha olika många bosparpoäng för turordning till nyproducerad bostad och till hyresrätt. https://www.hsb.se/globalassets/centralt-innehall/media/blanketter-bospar/hsbs-bosparregler-fran-1-januari-2020.pdf
Hej, tänkte höra om appropå den artikel Jan publicerade i förra veckan, då jag själv har bostadssparande hos HSB. Jag har bosparat i några år och har några hundra poäng men jag har funderat kring hur det funkar om man väl skulle bruka förturen. Jag har har förstått det som att poängen nollställs men nollställs alla poäng eller bara dem som "behövs för att vara först i kön". Skulle kännas kass om man sparat 500 poäng och brukar förturen på en lägenhet som endast krävde 250 poäng. Jag har sökt runt men jag blir inte klokare, så om någon kan förklara hur det fungerar så vore jag tacksam!

//Fredrik