Hu många räntefonder?

Hur många räntefonder har ni?
I en tex 60/40 portfölj. Räcker det med två räntefonder, tex AMF lång och AMF mix? 50% i ena och 50% i andra.

Hej Ellen,

Det är lite klurigare att sätta ihop en räntedel själv än aktiedelen. Jag skulle säga att det till viss del beror på vad du vill att räntedelen i din portfölj ska göra!

Långa statsobligationer, realräntor, floating Rate Notes, IG-företagsobligationer, HY-företagsobligationer… Samtliga beter sig lite annorlunda från den andre. Så vad är ditt mål med räntedelen? Vad ska den prestera, i vilka tider och hur ska den röra sig kontra din aktieplacering?

Mvh, André

3 gillningar

7st! :joy: Jag går all-in på att förenkla, fast tvärtom… :joy:

Anledningen till att jag har så många är för att då kan jag uppnå exakt den fördelningen jag vill ha i en ränteportfölj, både inom duration, kreditrisk, valutor och fördelning mellan statsobligationer, realräntor och krediter (60/20/20).

Ytterligare en anledning till att jag valt flera fonder är för att på just den plattformen jag använder så får jag ner avgifterna och transaktionskostnaderna.

Här kan du läsa lite generellt om mina portföljer.

Här är sammanställning över just vilka räntefonder.

Här är länk till kopia av min ränteportfölj.

Jag skulle påstå att det räcker. Här får du även in lite globala, valutasäkrade obligationer genom amf mix. Amf Lång täcker in den svenska obligationsmarknaden. Personligen skulle jag dock valt amf kort + Captor Iris som jag skrev tidigare. Men båda är fullgoda alternativ.

1 gillning

Håller med! Jag tycker det beror helt och hållet på syftet, inte delvis.

Tidigare har jag noterat dessa syften:

1. Likviditet: Korta räntor IG, Sparkonto, Individuella obligationer (ladder), IG iBonds (ladder), FRN
  2. Stabilisering av akieportfölj: långa räntor
  3. Yield: HY, Em SovGov bonds

Då kör jag home bias valuta på 1) och USD eller home bias på 2) och 3). Aldrig hedge.

Jag tror det viktigaste syftet med räntefonder är 1) Likviditet. Egentligen behövs bara ett sparkonto för att göra samma sak. Men vill man ha lite mer avkastning kan man ju köra korta räntefonder i SEK om man bor i Sverige.

Syften 2) och 3) är väl mer fine tuning :grinning:

1 gillning

Normalt endast en, två under en period då jag skiftar till en annan.