Det handlar väl i första hand om att duktiga ingenjörer/utvecklare/företag som lyckas nyttja AI för att höja sin effektivitet kommer att konkurrera ut duktiga ingenjörer/utvecklare/företag som inte nyttjar AI för att höja sin effektivitet? Inte att någon “byts ut” rakt upp och ner.
På samma sätt som att bönder som använder maskiner har konkurrerat ut de som bara använder sig av muskelkraft. Precis som i lantbruket lär det innebära att arbetstillfällen försvinner, roller fördelas om men bönder finns fortfarande även om en bonde med en traktor brukar idag en åker med en oändligt högre effektivitet än vad Kristina och Karl-Oskar gjorde för hand på 1850-talet.
Sen det här med tidshorisonten. Drar upp en exempel jag har postat förut.
Det tog 500 dagar för 3d-skrivare att totalt dominera branschen för hörselhjälpmedel. Nästa alla företag som inte gått över till denna nya teknik hade alltså försvunnit efter dessa 500 dagar.
Nearly 100% of all hearing aids consumed in the world are produced using 3D printing. 3D printers transformed the hearing aid industry in less than 500 days in the mid-2000s
Sen om det går lika fort med AI vet jag inte. Men jag själv betraktade 3d-skrivare som en leksak särskilt för 20 år sedan. Ändå var tekniken tillräckligt mogen då för att göra en sådan disruption.