Numer använder jag mig av indikatorer och teknisk analys. Tänk inflationen i USA och Sverige, konjunkturbarometern här hemma för mina aktier och framförallt EMA (Exponential Moving Average) och SMA (Simple Moving Average). Efter att jag har sålt, kollar jag dagligen på mina köpsignaler som är olika beroende på vad det är för kapital och i vilken form jag vill ha det investerat. När jag kollar bakåt i tiden på aktier och fonder jag äger, har signalerna fungerat väl. Min förhoppning är att de är ungefär lika pricksäkra i framtiden också, så jag åtminstone har 70% chans att gå in i rätt tid.
För mig handlar det om att riskminimering och att inte förlora kapital. Det bästa alternativet, över en lång tidsperiod, är ju att sitta lugnt och se på när hela havet stormar. Jag har inte den lyxen, då jag kommer använda mina investeringar innan en sådan lång tidsperiod är över. På det stora hela skulle jag säga att jag missar avkastning över tid, men fördelen är att jag undviker de stora nedgångarna.
Jag startade en tråd igår utifrån en uppsats som modellerat och baktestat olika strategier. Där kan man läsa hur det går med en sådan här stop-loss utifrån indikatorer:
Det är en möjlighet att det går så snabbt att min automatiska stop loss inte lyckas få ett sälj på de aktier jag har. Fonder kan man inte ha det automagiskt, så där är det att vara snabb på hanen och sälja precis när ens stop loss triggas. På aktier har jag en automatisk glidande stop loss på 10% från dess högsta pris och en manuell utifrån ATR (Average True Indicator).
För fonder har jag två olika stop loss-checks: 1) % nedgång sedan toppen och 2) i relation till indikatorer/teknisk analys